Kaedah-Kaedah Bacaan al-Quran dalam Kalangan Orang Kurang Upaya Pendengaran

Ummu Karamah Alias, Hamdi Ishak, Sabri Mohamad

Abstract


Kaedah-Kaedah Bacaan al-Quran dalam Kalangan Orang Kurang Upaya Pendengaran

Abstrak

Dewasa ini pembelajaran al-Quran di Malaysia berkembang dengan baik sekali. Hal ini dapat dilihat apabila ianya bergerak seiring dengan perkembangan agama Islam itu sendiri sehinggakan terdapat banyak kaedah bacaan al-Quran yang diperkenalkan bagi memudahkan setiap peringkat umur mempelajarinya. Justeru ia juga tidak terkecuali bagi golongan-golongan kurang upaya. Golongan ini  turut memerlukan kaedah pembacaan al-Quran yang sesuai mengikut kemampuan mereka untuk mempelajarinya. Oleh yang demikian kajian ini dijalankan bagi mengkaji kaedah-kaedah bacaan al-Quran yang dilaksanakan dalam kalangan orang kurang upaya pendengaran sama ada di pihak kerajaan mahupun bukan kerajaan. Kajian ini memilih reka bentuk kualitatif dengan menggunakan kaedah analisis data. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa terdapat banyak kaedah yang telah diperkenalkan bagi membantu golongan ini membaca al-Quran. Namun tiada perlaksanaan yang selaras bagi kaedah bacaan al-Quran sama ada diperingkat kerajaan mahupun diperingkat bukan kerajaan. Oleh yang demikian, pengkaji berharap agar kajian mengenai kaedah bacaan al-Quran dapat diperhalusi lagi agar kaedah tersebut dapat diselaraskan supaya golongan ini tidak terkeliru serta mampu mendalami bacaan al-Quran tanpa sebarang kesukaran. 

Methodology of Qur'an Recitation for Hearing-Impaired Person

Abstract

Nowadays, the study of Qur’an in Malaysia has grown tremendously. This scenario can be seen as it moves along with the development of Islam religion until there are many qur’anic recitation methods to make every age learn it easily. In this advancement, the disabled people also will get their chance to learn Qur’anic recitation as well. These groups require appropriate methods of Qur’anic recitation according to their learning ability. This research was conducted to study the methodology of Qur’anic recitation practiced among hearing-impaired persons in both governmental and non-governmental organizations. This study using qualitative design with data analysis method. The results of this study showed that there are many methods that have been introduced to help hearing-impaired persons to recite the Qur’an. However, there was no consistent implementation of the Qur’anic recitation method either at the government level or at the non-government level. Therefore, the researcher hopes that the study of Qur’anic recitation method can be further refined to make it practical for the hearing impaired persons and able to learn Qur’anic recitation without having difficulty.


Full Text:

PDF

References


Abdullah Bin Yusoff. 2014. Memahami Komunikasi Orang Pekak. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

Akta Pendiidkan 1996 (Akta 550) Peraturan-peraturan dan Kaedah-Kaedah Terpilih. Undang-undang Malaysia. Internatinal Law Book Services.

Hamdi Ishak. 2010. Pekak dan Bisu Menurut Perspektif Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

Ishak Sulaiman & Zakariah Bin Din. 2013. Kaedah Haraki: Satu Tajdid Dalam Pengajaran Tilawah al- Quran. Pertandingan Inovasi Pendiidkan Peringkat Antarabangsa iCON 2013 & Edu-InERI

Izzuli Dzulkifli t. th Pendidikan Islam Bagi Murid Berkeperluan Khas Menurut Undang-Undang. Fakulti Pengajian Islam: Universiti Kebangsaan Malaysia

Kementerian Pelajaran Malaysia (2012). Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Putrajaya: Kementerian Pelajaran Malaysia

Kurikulum Standard Sekolah Rendah Pendidikan Khas. 2011. Pendidikan Islam Masalah Pendengaran Tahun dua. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum Kementerian Pelajaran Malaysia

Kementerian Pendidikan Malaysia.2018. Kurikulum Standard Sekolah Rendah. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.

Manna Khalil al-Qattan. 1973. Studi Ilmu-Ilmu Qura’an. Terj. Mudzakir AS.Indonesia:

Pustaka Litera AntarNusa.

Muhammad Sayuti Sabdan, Norlidah Alias, Mohd Yakub @ Zulkifli Mohd Yusof, Nazean Jomhari, Nor ‘Aziah Mohd Daud, & Noor Fadilah Md Aslie.2016. Tinjauan Pelaksanaan Pendidikan al- Quran Bagi Golongan Pekak di Malaysia. Jurnal al-Turath Vol 1(2):43-51

Muhammad Sayuti Sabdan, Norlidah Alias, Mohd Yakub @ Zulkifli Mohd Yusof & Nazeam Jomhari. 2018. Kaedah Andargogi Pendidikan Al-Quran Bagi Golongan Pekak Dewasa: Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah. Special Issue. 405-418.

Mohd Zuri Ghani, & Aznan Che Ahmad. 2011. Kaedah Dan Strategi Pengajaran Kanak-Kanak Berkeperluan Khas. Universiti Sains Malaysia.

Mustafa Che Omar, Nik Hassan Bin Seman, Abdullah Yusoff & Abdul Hakim Abdullah .2015. Kesukaran Mengajar dan Belajar Al-Quran Dalam Kalangan Pelajar Pekak: Isu dan Cabaran Guru Pendidikan Islam.eProceedings International Seminar on al-Quran in Contemporary Society.

Nor ‘Aziah Mohd Daud. 2012 . Kaedah Mudah Pelajari al-Quran bagi OKU: Fakih al-Quran hadiah buat golongan istimewa. Kuala Lumpur: Centre of Quranic Research

Nafiseh Alaghehband Ghadim, Nazean Jomhari, Norlidah Alias, Syar Meeze Mohd Rashid & Mohd Yakub Mohd Yusoff. 2013 . Mother`s Perspective Toward Al-Quran Education Forhearing Impaired Children in Malaysia. The Malaysia Online Journal of Education Technology. Vol. 1(4), 26-31

Norakyairee & Nurulthoilah, (2017) Model Dan Kurikulum Pendidikan Al-Quran Holistik Bagi OKU . Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs Vol 1 (1-15)

Unit Pendidikan Khas Ugama. 2014. Belajar Pertuturan Kiu “ Muqaddam”(Bagi Masalah Pendengaran) Brunei Darussalam., Jabatan Pengajian Islam

Syar Meeze Mohd Rashid 2017. Kemahiran Asas Serta Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran al-Quran kepada Golongan Istimewa. Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs

Syar Meeze Mohd Rashid ,Mohd Hanafi Mohd Yasin & Noraidah Sahari @ Ashaari 2017. Penggunaan Bahasa Isyarat Malaysian (BIM) di dalam Terjemahan Maksud Surah Al-Fatihah. Journal of Language Studies V0l 17(4): 209-224

Siti Patonah Mohamad, M.y. Zulkifli Mohd, Yusof & Durriyyah Sharifah Hasan Adli .2014. Pengajaran Dan Pembelajaran Al-Quran Bagi Golongan Kelainan Upaya Mental: Analisis Dari Sumber Tradisi Islam : Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari Bil. 8 Jun 2014-:153-168

Undang-undang Malaysia. 2008. “Akta Orang Kurang Upaya 2008 (Akta 685).” Percetakan Nasional Malaysia Berhad. Di aksespada 8September2013 http://www.jkm.gov.my/oldsite16082013/images/stories/pdf/oku2008scan.pdf.

Syeidah Nusailah Mohd Haer .2018. Kaedah Pengajaran al-Quran kepada Orang Kurang Upaya Pendengaran di Sekolah Khas Pertuturan Kiu, Kuala Lumpur. Bangi; Universiti Kebangsaan Malaysia

Zalizan Mohd Jelas. 2009. Pendidikan Kanak-kanak Berkeperluan Khas: Konsep dan Amalan. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

Persatuan Kebangsaan Pekak Malaysia.2012.Pertuturan Kiu Dalam Bahasa Malaysia http://www.nsd.org.my [8 Julai 2019]

Persatuan Kebangsaan Pekak Malaysia.2012.Pertuturan Kiu Dalam Bahasa Arab http://www.nsd.org.my [8 Julai 2019]


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


__________________________________________________________

Research Centre for al-Quran and al-Sunnah
Faculty of Islamic Studies
The National University Of Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan, Malaysia
Tel: +60 3 8921 4405 | Fax: +60 3 8921 3017
Email: faizam@ukm.edu.my

 

Copyright ©2016 Centre of Islamic Heritage Sustainability, UKM