STRATEGI PEMBELAJARAN BAHASA PELAJAR PRASISWAZAH PENGAJIAN BAHASA MELAYU DI PRINCE OF SONGKHLA UNIVERSITY, PATTANI BERDASARKAN JANTINA, TAHUN PENGAJIAN DAN TAHAP PENCAPAIAN (Language Learning Strategy among Undergraduates Students in Malay Language Program in Prince of Songkhla University, Pattani Based on Gender, Years of Studies and Achievements Level)

NUR SYAFINA MOHD SABRI

Abstract


Abstrak: Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mendapatkan maklumat mengenai tahap penguasaan strategi pembelajaranbahasa (SPB) yang digunakan dalam kalangan pelajar prasiswazah Pengajian Bahasa Melayu di Prince of Songkhla University, (PSU) Pattani. Secara khusus, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan SPB Melayu pelajar berdasarkan jantina, tahun pengajian dan tahap pencapaian. Kajian tinjauan ini dijalankan terhadap seramai 100 orang pelajar telah dipilih secara rawak mudah untuk dijadikan responden kajian dengan menggunakan instrumen soal selidik. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For Science (SPSS) versi 23.0 bagi menganalisis statistik inferensi.Hasil kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan faktor jantina dan tahun pengajian dengan SPB mengikut kemahiran bahasa. Dari segi hubungan pula, tidak terdapat hubungan antara SPB mengikut kemahiran bahasa dengan tahun pengajian dan tahap pencapaian pelajar dalam pembelajaran Bahasa Melayu. Hal ini menunjukkan bahawa SPB yang digunakan oleh pelajar tidak mempengaruhi pembelajaran pelajar berdasarkan jantina, tahun pengajian dan pencapaian Bahasa Melayu pelajar Pengajian Bahasa Melayu di PSU. Implikasi kajian ialah pensyarah Bahasa Melayu PSU perlu mempelbagaikan kaedah mengajar supaya pelajar dapat mempelajari dan menguasai Bahasa Melayu dengan mudah dan berkesan.

Kata kunci: Strategi pembelajaran bahasa, pendidikan Bahasa Melayu, jantina, tahun pengajian, tahap pencapaian, pelajar prasiswazah

Abstract: This study was conducted to obtain information on the level of mastering the language learning strategy (LLS) used among undergraduate students of Malay Language Studies at Prince of Songkhla University, (PSU) Pattani. Specifically, this study aims to identify differences in SPB Malay students based on gender, years of study and achievement levels. This survey study was conducted on 100 students who were randomly selected to be used as respondents by using questionnaire instruments. The data were analyzed using Statistical Package For Science (SPSS) version 23.0 to analyze the inference statistic. The results showed that there were no differences in gender factors and years of study with LLS according to language skills. In terms of relationships, there is no relationship between LLS according to language skills with years of study and the level of student achievement in learning Malay. This suggests that the LLS used by the students did not affect the learning of the students based on gender, years of study and achievement of Malay Language students at PSU. The implication of the study is that the PSU Malay lecturer needs to diversify teaching methods so that students can learn and master the Malay language easily and effectively.

Keywords: Language learning strategy, Malay Language education language skill, gender, year of study, achievements, students undergraduate

 


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.