http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/feed Jurnal Wacana Sarjana 2020-04-28T16:32:54+08:00 HABIBAH AHMAD ha@ukm.edu.my Open Journal Systems <p>Jurnal Wacana Sarjana, jurnal himpunan makalah penyelidikan dan tesis dalam bidang Sains Sosial dan Kemanusiaan, terbitan Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia.</p> <p>&nbsp;<em>The Journal for Scholarly Discourse, a collection of research and theses articles in Social Sciences and Humanities, published by the Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia.</em></p> <p>&nbsp;&nbsp;</p> http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/263 Kesan Kejutan Luaran terhadap Sub-Sektor Ekonomi di Malaysia: Suatu Analisis Vektor Autoregresi Berstruktur (SVAR) 2020-04-28T16:32:39+08:00 Yusri Yahya zak1972@ukm.edu.my Zulkefly Abdul Karim zak1972@ukm.edu.my <p>Malaysia merupakan sebuah negara membangun yang mempunyai darjah keterbukaan ekonomi yang tinggi. Keterbukaan ekonomi negara mewujudkan pergantungan terhadap sumber hasil perdagangan antarabangsa, justeru negara berisiko menghadapi gangguan luaran apabila ekonomi dunia menghadapi kemelesetan. Kajian ini dilaksanakan untuk mengenalpasti kejutan luaran dominan dalam mempengaruhi sektor pertanian, pembuatan dan perkhidmatan. Model vektor autoregresif berstruktur (SVAR) dan fungsi tindak balas telah digunakan untuk melihat tindak balas dinamik antara kejutan pemboleh ubah asing ke atas sub-sektor ekonomi negara. Hasil kajian menunjukkan harga minyak mentah dunia lebih dominan mempengaruhi sektor ekonomi berbanding indeks harga komoditi dunia. Kejutan KDNK negara China dan Jepun juga memberi kesan terhadap prestasi sektor penting ekonomi negara. Namun, dasar kewangan asing tidak memberi kesan terhadap prestasi sub-sektor ekonomi negara. Malaysia perlu memberi tumpuan kepada eksport komoditi lain sebagai langkah mengurangkan kejutan harga minyak mentah dunia. Kesan dari negara China akan mempengaruhi sektor eksport dan import negara sebagai rakan dagang utama.<br><br></p> 2020-04-26T00:00:00+08:00 ##submission.copyrightStatement## http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/264 Perancangan Kewangan ke arah Perkahwinan dalam Kalangan Belia 2020-04-28T16:32:39+08:00 Nur Muzdalifah Zulkarnain muzdalifahfaa@gmail.com Zaimah Ramli zaimahr@ukm.edu.my <p>Kewangan merupakan suatu aspek yang sangat penting dalam kehidupan. Semua orang perlu merancang kewangan masing-masing tidak kira kaya atau miskin. Hal berkaitan kewangan bukan hanya memberi kepuasan terhadap kewangan, tetapi turut memberi kepuasan dalam perkahwinan dan kualiti hidup keseluruhannya. Namun, keadaan ekonomi yang kian mencabar dan kehendak mengimpikan perkahwinan mewah merupakan cabaran yang dihadapi oleh pasangan yang menuju ke arah perkahwinan pada masa kini. Kajian lepas menunjukkan terdapat individu yang baharu dua tahun berkahwin telah merasa tidak puashati dengan perkahwinan mereka. Masalah kewangan merupakan antara punca utama kepada konflik dalam perkahwinan. Oleh itu, objektif kajian adalah mengukur tahap perancangan kewangan belia ke arah perkahwinan dan menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi tahap perancangan berkenaan. Kaedah kajian yang digunakan adalah melalui kaedah menggunakan borang soal selidik. Teknik persampelan bertujuan akan digunakan bagi pengutipan data. Sasaran sampel adalah 85 orang belia (berumur 18 hingga 40 tahun) dan belum berkahwin. Statistik deskriptif akan digunakan bagi menjawab objektif kajian. Jangkaan hasil kajian ialah sebahagian besar belia mempunyai simpanan khusus untuk berkahwin. Faktor yang mempengaruhinya adalah elemen perkhidmatan yang menjadi pilihan utama belia dalam majlis perkahwinan, seperti pakej katering, kad kahwin dan sebagainya. Dapatan kajian ini diharapkan dapat membantu belia untuk lebih bijak merancang perbelanjaan untuk berkahwin pada masa akan datang. <br><br></p> 2020-04-26T00:00:00+08:00 ##submission.copyrightStatement## http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/265 New Types of African Heroines in Hollywood: Black Panther 2020-04-28T16:32:40+08:00 Yasantha Devi Chandiran spillai@ukm.edu.my Shanthini Pillai Joseph Sandra spillai@ukm.edu.my <p>The release of the much anticipated movie Black Panther in February of 2018, saw the splendour of a predominantly Black cast while the movie also highlighted the strength and empowerment of Black women. The historic notion is that Black women were conditioned to be obedient and submissive but Black Panther contrasts the archaic stereotypes of Black women by introducing women with qualities of the complete opposite. This superhero movie challenges the traditional notion of existing social rules that African women are expected to follow. This indicates a thriving but modest focus on the transformation and changes of social structure among Black women. Thus, this paper draws from an academic exercise that explores the characters of Black women portrayed in Black Panther and how it transforms the traditional Black female roles in Hollywood films.</p> <p>ABSTRAK</p> <p>Filem Black Panther yang mula ditayangkan pada bulan Februari 2018 telah mempamerkan kemegahan barisan pelakon yang majoritinya adalah etnik Amerika Afrika dan telah menonjolkan kekuatan dan pemerkasaan wanita Amerika Afrika. Secara umumnya, perkembangan sejarah telah membentuk satu stereotaip tentang imej wanita Amerika Afrika, iaitu mereka dipercayai mempunyai sifat yang submisif dan patuh kepada lelaki. Namun, gambaran serta mesej yang disampaikan melalui filem Black Panther tentang wanita Amerika Afrika tersebut adalah bertentangan sama sekali. Filem adiwira ini mencabar tanggapan tradisional tentang peraturan sosial yang perlu dipatuhi oleh wanita Amerika Afrika. Hal ini menunjukkan satu gerakan transformasi dan perubahan struktur sosial wanita Amerika Afrika yang sederhana tetapi masih berkembang. Dengan ini, penyelidikan ini menerokai watak-watak yang dilakonkan oleh wanita Amerika Afrika daripada sudut akademik dan bagaimana ia mengubah tradisi watak-watak yang dilakonkan oleh wanita Amerika Afrika dalam filem-filem Hollywood.<br>Keywords: Film, black female characters, media stereotypes, racial stereotypes, intersectionality</p> 2020-04-26T00:00:00+08:00 ##submission.copyrightStatement## http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/266 Sikap Pelajar Aliran Perdana terhadap Pelajar Berkeperluan Khas 2020-04-28T16:32:41+08:00 Nur Adillah Md Abdul Hamid suziyani@ukm.edu.my Suziyani Mohamed suziyani@ukm.edu.my <p>Setiap pelajar perlu mempunyai kualiti disiplin ilmu yang relevan, akhlak dan penetapan minda yang sesuai, tingkah laku dan beradab untuk memajukan diri bagi membolehkan mereka memberikan sumbangan kepada keharmonian dan kemajuan keluarga, masyarakat, negara dan komuniti global. Oleh itu, sikap dan persepsi terhadap rakan sebaya mempunyai kebergantungan yang tinggi dalam penglibatan sosial terutamanya terhadap pelajar berkeperluan khas. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap positif dan sikap negatif pelajar aliran perdana terhadap pelajar berkeperluan khas. Kajian ini juga dijalankan untuk mengenal pasti persepsi pelajar aliran perdana terhadap pelajar berkeperluan khas. Kajian berbentuk tinjauan dijalankan dan sampel kajian terdiri daripada 30 orang pelajar aliran perdana iaitu pelajar Tingkatan 1, 2 dan 4. Pengumpulan data dibuat melalui borang soal selidik yang mempunyai 25 item menggunakan pengukuran berskala likert. <br><br></p> <p>ABSTRACT</p> <p>Every student are acquired to have relevant quality of discipline, attitude and proper mindset behaviour to move forward in order for them to contribute to the harmony and bettermen of the family, society, country and community. Therefore, attitude and perception towards peers are depending on the social involvement especially in special needs students. The aim of the study is to recognise positive attitudes and negative attitudes of mainstream students towards special needs student. This study is also conducted to identify mainstream students’ perception towards special needs student. 30 mainstream students from Form 1,2 and 4 were involved in completing the survey. The collection of the data was through survey form consisted of 25 items by using likert scale measurement. <br>Keywords: attitude, perception, mainstream students, special needs student</p> 2020-04-26T00:00:00+08:00 ##submission.copyrightStatement## http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/267 Pembangunan Nilai 3 sebagai Bandar Usahawan dan Impaknya kepada Peniaga Tempatan dan Pengunjung 2020-04-28T16:32:43+08:00 Prissha Nair Balan hj@ukm.edu.my Hamzah Jusoh hj@ukm.edu.my <p>Kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk mengkaji pembangunan Nilai 3 sebagai bandar usahawan dan impaknya kepada peniaga dan pengunjung tempatan. Kajian ini tertumpu di Nilai 3, Negeri Sembilan untuk mengenal pasti impak fenomena urbanisasi Nilai 3 sebagai kawasan industri terbengkalai kepada sebuah bandar usahawan serta mengenal pasti faktor tarikan dan permintaan sebenar pengunjung tempatan yang melawat Nilai 3. Masalah yang dihadapi oleh peniaga tempatan adalah kesukaran untuk menukarkan pemikiran dan mindset pengunjung tempatan terhadap harga barangan yang dijual oleh peniaga tempatan dan peniaga asing. Kewujudan sistem rangkaian antara peniaga asing juga menjadi masalah yang sukar dielak oleh peniaga tempatan. Pelanggan tidak mempunyai kesedaran bahawa mereka adalah salah satu sebab untuk menyebabkan masalah kepada peniaga tempatan dengan mempunyai persepsi dan pemikiran yang berbeza terhadap perniagaan yang dijalankan oleh peniaga tempatan di bandar usahawan ini. Data primer diperoleh dengan menggunakan 2 set borang soal selidik kepada peniaga dan pengunjung tempatan dan pemilihan responden adalah secara persampelan rawak sistematik bagi peniaga tempatan dan persampelan secara convienience bagi pengunjung tempatan. Pendekatan penilaian secara deskriptif digunakan dalam analisis data. Kajian ini dapat menunjukkan bagaimana pembandaran sesuatu kawasan terbiar ke bandar keusahawanan yang terkenal memberi kesan kepada peniaga tempatan dengan cara yang negatif dari aspek sosioekonomi. Cadangan dan implikasi dasar kajian kes ialah peningkatan taraf dan kualiti fasiliti di Nilai 3 dan mencari masalah yang menjadi halangan kepada peniaga tempatan untuk mempelbagaikan sumber pendapatan mereka. <br>&nbsp;</p> 2020-04-27T00:00:00+08:00 ##submission.copyrightStatement## http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/268 Rekaan Pencahayaan dalam Pementasan Mimpi 2020-04-28T16:32:44+08:00 Leh Zhu Chin bjsitarih@unimas.my Nur Qasdina Jeeta Abdullah bjsitarih@unimas.my <p>Tujuan kajian ini adalah untuk dokumentasi proses rekaan pencahayaan pentas dan menganalisis rekaan tersebut melalui teori semiotik teks dan persembahan Patrice Pavis dalam pementasan Mimpi yang dihasilkan oleh unimastage.Penghasilan rekaan pencahayaan untuk Mimpi bermula daripada penganalisaan teks dengan menggunakan mise en scene dan diikuti dengan perbincangan bersama pengarah untuk memahami visi produksi. Kajian visual juga memainkan peranan penting dalam merealisasikan visi pengarah. Visual tersebut dikaji dan diterjemahkan ke atas pentas melalui rekaan pencahayaan untuk membantu penyampaian cerita. Kaedah kualitatif dan kuantitatif digunakan dalam melaksanakan kajian ini. <br>&nbsp;<br>ABSTRACT</p> <p>The purpose of this study is to provide documentation of the stage lighting design process and to analyse the design through Patrice Pavis’s semiotic text and performances in the production of Mimpi produced by unimastage. The creation of lighting design for Mimpi begins with a text analysis using mise en scene and followed by the discussion with the director in understanding his vision for the production. Visual research also plays a critical part in expanding this vision. The visual images are studied and translated onto the stage through the lighting design in aiding the story-telling. Qualitative and quantitative methods are used in executing this research.<br>Keywords: Stage lighting, performance space, scenography, semiotic<br> </p> 2020-04-27T00:00:00+08:00 ##submission.copyrightStatement## http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/269 Hubungan Sokongan Sosial terhadap Kemurungan dalam Kalangan Pelajar 2020-04-28T16:32:45+08:00 Nur Shyahirah Mahpis A160102@siswa.ukm.edu.my Noremy Md Akhir noremy@ukm.edu.my <p>Pelajar dalam kalangan remaja merupakan golongan yang akan mewarisi dan memimpin negara kita pada masa akan datang. Golongan ini merupakan harapan dan aset negara untuk mengekalkan kesejahteraan dan kemakmuran ekonomi, sosial dan politik negara. Namun, sejak kebelakangan ini timbul pelbagai masalah kemurungan dalam kalangan pelajar khususnya remaja. Kesukaran untuk menjalinkan hubungan sosial akan menyebabkan pelajar merasakan mereka tidak layak diterima masyarakat dan akan berasa bersalah dalam apa sahaja tindakan yang dilakukan. Ia merupakan simptom individu yang mengalami kemurungan. Objektif kajian ini dijalankan adalah untuk mengukur tahap kemurungan pelajar tingkatan enam dan tahap sokongan sosial. Selain itu, mengukur hubungan antara sokongan sosial dan kemurungan dalam kalangan pelajar. Kajian yang dijalankan menggunakan kaedah kuantitatif. Data dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik iaitu Perceived Social Support Scale (PSS) dan Beck Depression Inventory (BDI). Disamping itu, kajian yang dijalankan adalah kajian diskriptif yang berbentuk tinjauan ke atas 127 orang pelajar di Kolej Tingkatan Enam Pontian, Johor. Hasil dapatan kajian dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Hasil kajian mendapati sokongan sosial mempunyai hubungan yang signifikan dengan kemurungan terhadap responden. Kajian ini diharapkan dapat meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan golongan pelajar dan seterusnya mengurangkan masalah kemurungan dalam kalangan pelajar. Hasil kajian menunjukkan pentingnya sokongan sosial keluarga, rakan-rakan dan guru ditingkatkan. Ini akan membantu golongan pelajar sejahtera dari emosi dan psikologikal mereka.</p> <p>ABSTRACT</p> <p>Students among teenagers is the one who will inherit and lead our country in the future. There are an asset for our country that will maintain the prosperity of our economic, social and national politics. However recently, there a lot of depression issues facing by students, especially among teenagers. Difficulties in social relationships will cause them felt that they don't deserve to be part of the community and they felt guilty in whatever they do. This is the symptom of having depression. Therefore, the objective of this study is to examine the level of depression and the level of social support. This study also aim to measured the relationship between social support and depression among students. The study was conducted by using quantitative method. Data were collected by survey and using questionnaire Perceived Social Support Scale (PSS) and the Beck Depression Inventory (BDI). In addition, the survey was conducted to 127 students among form six at the Pontian college, Johor. Collected data sets were analysed by Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The results showed that social support had a significant relationship with depression. The finding from this study will help relavant parties to improve the health and well-being among students and to reduce the depression among students. The finding indicated that the social support from family, friend and teachers need to be improved. This can help student to achieve their emotional and psychological well-being.<br>Keywords: student, social support, depression, College form six Pontian, quantitative study.</p> <p>&nbsp;</p> 2020-04-27T00:00:00+08:00 ##submission.copyrightStatement## http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/270 Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Fintech dalam kalangan Pengguna di Malaysia 2020-04-28T16:32:46+08:00 Siti Nur Liyana Zainal Abidin mhasimi@ukm.edu.my Mohd Hasimi Yaacob mhasimi@ukm.edu.my <p>Kajian ini dijalankan bertujuan menganalpasti tahap pengetahuan dan faktor-faktor yang menjadi keutamaan dalam penggunaan Fintech dikalangan penduduk disekitar Lembah Klang, Selangor. Fokus kajian adalah kepada pembolehubah kebolehcapaian internet, kebolehpercayaan, keselesaan dan kos. Kajian ini dijalankan keatas 410 orang responden daripada kalangan kakitangan awam , kakitangan swasta, perniaga dan pelajar. Reka bentuk kajian adalah berbentuk kuantitatif dengan menggunakan analisis kebolehpercayaan, analisis deskriptif, analisis korelasi Pearson dan analisis regresi berbilang. Data yang terkumpul akan diuji dalam Statistical Package for the Social Science (SPSS). Dapatan hasil kajian menunjukkan bahawa kesemua pembolehubah, mempunyai hubungan yang signifikan dengan kepuasan pengguna Fintech. <br><br></p> <p>ABSTRACT</p> <p>The study was conducted to investigate the level of knowledge and preference about Fintech among respondents in Klang Valley, Malaysia. This study tests the accessibility internet, trust, convenience and switching cost factors of the respondents. This study was conducted on 410 respondents’, which includes civil servant, corporate sector worker, business owner and students. The research design used quantitative analysis by using reliability test analysis, descriptive analysis, Pearson correlation analysis and multiple regression analysis. The collected data will be tested in the Statistical Package for the Social Science (SPSS). This studies have shown that, all factors have a significant relationship with user satisfaction of FinTech.<br>Keywords: Fintech, customer preference, Technology Acceptance Model, internet accessibility, confort</p> 2020-04-27T00:00:00+08:00 ##submission.copyrightStatement## http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/271 Esl Learners’ Performance in Recalling Emotion Words 2020-04-28T16:32:47+08:00 Nurul Iman Rasidi khazudin@ukm.edu.my Khazriyati Salehuddin khazudin@ukm.edu.my <p>Studies have shown that individuals may be able to express themselves better in their first language than in their second language due to their greater emotional attachment to their first language. Although students in Malaysia are typically exposed to the English language as early as they reach 7 years of age, not all of them are able to express their feelings and emotions well in the language. This paper presents a study conducted via an online survey on how 114 Malay and English emotion words are rated by 30 English Language Studies undergraduates of Universiti Kebangsaan Malaysia who are native speakers of Malay. The questionnaire was also designed to investigate the participants’ emotional strengths towards the two languages and how the age of acquisition would affect the recall of emotion words. Results show that majority of the participants who acquire the English language after the age of seven recalled English emotion words better than they recalled Malay emotion words. This suggests that emotion effects in the second language is present despite the age participants started to acquire the English language. <br><br></p> <p>ABSTRAK</p> <p>Kajian lepas telah menunjukkan bahawa individu boleh meluahkan perasaan dengan lebih baik dalam bahasa pertama mereka berbanding bahasa kedua disebabkan hubungan emosi yang lebih kuat dalam bahasa pertama. Walaupun pelajar di Malaysia didedahkan kepada Bahasa Inggeris seawal umur 7 tahun, namun tidak semua daripada mereka mampu meluahkan perasaan dan emosi dengan baik dalam Bahasa Inggeris. Kertas ini mengetengahkan hasil kajian melalui soal selidik atas talian bagaimana 30 mahasiswa program Pengajian Bahasa Inggeris Universiti Kebangsaan Malaysia yang merupakan penutur asli Bahasa Melayu menilai 114 perkataan-perkataan emosi. Soal selidik dibangunkan untuk mengenal pasti kekuatan emosi dalam dua bahasa dan usia peserta ketika mereka didedahkan kepada Bahasa Inggeris buat pertama kalinya boleh menjejaskan ingatan mereka terhadap kata-kata emosi tersebut. Dapatan mendapati bahawa majoriti peserta yang didedahkan kepada Bahasa Inggeris selepas usia tujuh tahun lebih mengingati kata-kata emosi dengan lebih baik berbanding peserta yang didedahkan kepada Bahasa Inggeris antara usia satu dan tujuh tahun. Kajian ini mendapati bahawa kesan emosi wujud dalam bahasa dua tanpa mengira bila peserta didedahkan kepada Bahasa Inggeris. <br>Kata kunci: Kata-kata emosi, kata terlarang, ingat, dwi bahasa, umur, pemerolehan bahasa</p> 2020-04-27T00:00:00+08:00 ##submission.copyrightStatement## http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/272 Pemetaan Aset dan Penglibatan Komuniti dalam Pelancongan di Kilim dan Makam Mahsuri, Langkawi 2020-04-28T16:32:48+08:00 Nor Syafawani Nordin A159710@siswa.ukm.edu.my Habibah Ahmad ha@ukm.edu.my <p>Sektor pelancongan telah mengalami pertumbuhan yang berterusan dan menjadi salah satu sektor ekonomi yang paling berkembang pesat pada masa kini. Aset pelancongan merupakan elemen penting dalam industri pelancongan. Terdapat beberapa elemen aset pelancongan di sesebuah destinasi seperti tarikan, ketersampaian, kemudahan, pakej pelancongan, aktiviti pelancongan dan perkhidmatan sampingan. Kawasan kajian adalah di Kilim Karst Geopark dan Makam Mahsuri yang merupakan salah satu kawasan dalam Daerah Langkawi, Kedah. Makalah ini bertujuan untuk mengenalpasti aset pelancongan yang terdapat di Kilim dan Makam Mahsuri, mengenalpasti tahap penglibatan komuniti dalam pelancongan dan menganalisis impak penglibatan komuniti dalam pelancongan di Kilim dan Makam Mahsuri. Kajian ini menggunakan teknik persampelan bertujuan dan kaedah kuantitatif iaitu menggunakan borang soal-selidik yang diedarkan kepada 70 orang komuniti Kilim dan Makam Mahsuri mendapati bahawa terdapat kepelbagaian aset di Kilim dan Makam Mahsuri. Hasil kajian juga mendapati tahap penglibatan komuniti dalam pelancongan pada tahap sederhana dan impak yang positif terhadap ekonomi, sosial dan persekitaran. Akhir sekali, sektor pelancongan di Kilim dan Makam Mahsuri memberi kesan positif kepada komuniti setempat seperti meningkatkan pendapatan, komunikasi, kemahiran sekaligus memajukan kawasan tersebut.<br><br></p> <p>ABSTRACT</p> <p>The tourism sector has been steadily growing and has become one of the most expanding economic sectors in the world nowadays. Tourism assets are an important element in the tourism industry. There are several elements of tourism assets in destinations such as attractions, services, facilities, travel packages, tourism activities and ancillary services. The study area comprised Kilim Karst Geopark and Mahsuri Tomb, located in the Langkawi District of Kedah. This paper aims to identify the tourism assets available in Kilim and Mahsuri Tombs, to identify the level of community involvement in tourism and to analyze the impact of community involvement in tourism in Kilim and Mahsuri Tombs. This study uses purposive sampling techniques and quantitative methods using a questionnaire distributed to 70 Kilim, and Mahsuri Tombs community. The findings show that there is a diversity of assets in Kilim and Mahsuri Tombs. The findings also found that the level of community involvement in tourism at a moderate level and a positive impact on the economy, the social and the environment. Finally, the tourism sector in Kilim and Mahsuri Tombs has a positive impact on local communities such as increasing income, communication, skills and developing the area.<br>Keywords: tourism assets, involvement, impact, community, Langkawi Island.</p> 2020-04-27T00:00:00+08:00 ##submission.copyrightStatement## http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/274 Komunikasi Interpersonal Kakitangan dengan Pesakit di Hospital Kemaman, Terengganu: Kajian ke atas Kecekapan Komunikasi dan Kepuasan Pelanggan 2020-04-28T16:32:49+08:00 Wan Nurikma Imani Osman imaniosman@gmail.com Maizatul Haizan Mahbob maiz@ukm.edu.my <p>Kajian ini memerihalkan kepentingan komunikasi interpersonal antara kakitangan dengan pesakit di Hospital Kemaman, Terengganu. Tujuan kajian ialah untuk menganalisis sejauh mana komunikasi interpersonal yang diamalkan oleh pihak hospital dapat mewujudkan kecekapan komunikasi, seterusnya kepuasan pelanggan khususnya pesakit dan waris yang menerima perkhidmatan di hospital tersebut. Aspek kecekapan komunikasi yang dikaji ialah keterbukaan, empati, sokongan, sikap positif dan kesetaraan. Aspek kepuasan pelanggan yang dikaji pula ialah indikator SERVQUAL (service quality) yang digunakan untuk mengukur kualiti perkhidmatan dan dijadikan sebagai ukuran penilaian. SERVQUAL dibina berdasarkan perbandingan dua faktor utama, iaitu persepsi pelanggan terhadap perkhidmatan sebenar yang mereka terima (perceived service) dengan perkhidmatan yang benar-benar diharapkan/ dikehendaki (expected service). Kajian ini menggunakan kaedah survey ke atas 122 orang responden dari kalangan pesakit dan pelanggan di Hospital Kemaman. Hasil kajian yang diperoleh menunjukkan bahawa pelanggan Hospital Kemaman memberikan tahap sederhana ke atas kecekapan komunikasi antara kakitangan dengan pelanggan. Dari segi kepuasan perkhidmatan pula, responden masih memberikan tahap yang sama iaitu tahap sederhana. Hasil kajian dalam konteks korelasi pula mendapati bahawa wujud hubungan signifikan positif yang kuat antara kecekapan komunikasi dengan kepuasan pelanggan. Implikasinya, sekiranya aspek keterbukaan, empati, sokongan, sikap positif dan kesetaraan dapat ditingkatkan dalam kalangan kakitangan hospital, maka kepuasan pelanggan akan lebih meningkat dan ini dapat mewujudkan hospital yang berkonsepkan mesra pelanggan.</p> <p>&nbsp;</p> <p>ABSTRACT</p> <p>This study emphasizes the importance of interpersonal communication between staff and patients at the Hospital Kemaman, Terengganu. The purpose of this study is to analyze how interpersonal communication practiced by the hospital will create communication efficiencies, thereby ensuring customer satisfaction especially among patients and beneficiaries who receiving services at the hospital. There are several aspects of communication efficiency are being studied namely openness, empathy, support, positive attitude and equality. As for the customer satisfaction, the aspect used is based on SERVQUAL indicator (service quality) to measure the quality of the service. SERVQUAL is built on the comparison of two major factors, namely customer perception of the actual service they receive (perceived service) and the service that is really expected (expected service). Hence, the purpose of this study is to examine the level of communication efficiency and customer satisfaction among the hospital staff. This study also examine the relationship between communication efficiency and customer satisfaction. Survey on 122 respondents has been implemented to the patients and customers of Hospital Kemaman. The results show that respondents perceived a moderate level of communication efficiency between staff and customers. The same result also goes to service satisfaction. From correlation analysis, the study found that there was a strong positive significant relationship between communication efficiency and customer satisfaction. Thus, the implication of this study shows that if openness, empathy, support, positive attitude and equality can be improved among hospital staff, then the customer satisfaction will increase and this will create a customer-friendly hospital.<br>Keywords: Interpersonal communication, communication efficiency, customer satisfaction, service quality</p> 2020-04-27T00:00:00+08:00 ##submission.copyrightStatement## http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/275 Sikap Bahasa terhadap Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Melayu Singapura 2020-04-28T16:32:50+08:00 Ammar Asyraf Mansor adia@ukm.edu.my Sa’adiah Ma’alip adia@ukm.edu.my <p>Kajian ini meneliti secara empirikal sikap bahasa, pemilihan serta penggunaan bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Melayu di Singapura. Selain itu, kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti serta meniliti faktor-faktor pelajar Melayu di Singapura tidak memilih dan menggunakan bahasa Melayu sebagai alat komunikasi. Kajian ini turut dijalankan untuk melihat sifat keprihatinan serta kepekaan pelajar terhadap langkah-langkah inisiatif yang wujud dipersekitan mereka. Ini disebabkan pelajar Melayu di Singapura pada abad ini jarang menggunakan bahasa Melayu sebagai alat untuk berinteraksi. Oleh demikian kajian ini dapat menyedarkan para pelajar serta memberi sumbangan dalam bentuk maklumat kepada kementerian pendidikan di Singapura. Pengkaji menjalankan kajian di Singapura dengan berpandukan kepada ulasan kosa ilmu daripada pengkaji-pengkaji terdahulu. Penelitian terhadap sikap bahasa ini memanfaatkan pendekatan aspek sosiolinguistik. Pengkaji menggunakan kaedah kuantitatif dalam kajian ini. Untuk itu, pengkaji menggunakan kaedah soal selidik iaitu dengan mengedarkan sebanyak 120 borang soal selidik untuk diisikan oleh pihak responden berumur dalam lingkungan 13 hingga 25 tahun ke atas. Kaedah pemerhatian dan juga kaedah rakaman turut digunakan ketika temu bual berlangsung. Manakala data pula dianalisis menggunakan program SPSS untuk menguji kesignifikan objektif yang telah dibentuk. Hasil kajian mendapati bahawa sikap bahasa terhadap bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Melayu Singapura adalah berbeza-beza mengikut angkubah-angkubah yang telah ditetapkan. Secara keseluruhan, hasil kajian menunjukkan bahawa kebanyakan responden mempunyai sikap bahasa yang positif terhadap bahasa Melayu. Sikap bahasa yang positif ini menunjukkan bahawa bahasa Melayu mendapat tempat dan kedudukan yang tinggi dalam kalangan pelajar bangsa Melayu di Singapura. <br><br></p> <p>ABSTRACT</p> <p>This empirical study examined the language attitudes, the selection and the use of Malay language among Malay students in Singapore. In addition, this study was conducted to identify and examine the factors of Malay students in Singapore for not choosing and using the Malay language as a communication tool. This study was also conducted to examine their concern and sensitivity on the existing initiatives taken by the government. This is because the Malays in Singapore rarely use Malay language as a tool to interact. This study could also stimulate understanding in students and contribute to the Ministry of Education in Singapore. As a researcher who conducted this case study in Singapore, he took evasive action from previous studies. The approach of this case study has utilised much on social aspect. A quantitative method is used for this study. In addition, 120 questionnaires were completed by the respondents, age range between 13 years to 25 years and above. Observation and recording methods were used while the survey took place. Data was then analyzed using SPSS program to test the significance of the objectives that have been listed. The study found that language attitudes towards Malay language among Malay students in Singapore are varying depending on the variables that have been set. Overall, the findings indicate that most respondents have a positive language attitude towards the Malay language. This positive language attitudes indicate that the Malay language get a high ranking among the Malay students in Singapore.<br>Keywords: sociolinguistic, language attitudes, language use, language choice, Malay language</p> <p>&nbsp;</p> 2020-04-27T00:00:00+08:00 ##submission.copyrightStatement## http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/276 Meneroka Kesejahteraan Sosial Karen dan Rohingya di Sekolah Pelarian Myanmar di Chow Kit 2020-04-28T16:32:51+08:00 Divaghar Voothayakumar khadijah@ukm.edu.my Khadijah Alavi khadijah@ukm.edu.my <p>Pelarian Karen dan Rohingya merupakan satu fenomena yang amat mengerikan dalam sejarah hidup manusia moden yang serba canggih teknologi media masa. Kebencian dan kebengisan kerajaan Myanmar dalam pembunuhan beramai-ramai, penafian kerakyatan, mendera dan merampas segala harta benda masyarakat Karen dan Rohingya. Maka tempat tumpuan untuk mencari perlindungan pelarian beratus ribu masyarakat ini adalah Malaysia. Tujuan utama kajian ini adalah meneroka kesejahteraan sosial dalam kalangan masyarakat Karen dan Rohingya di Malaysia. Kajian lepas amat kurang mengkaji isu kesejahteraan sosial pelarian Karen dan Rohingya terutama adaptasi persekitaran, pendidikan dan keperluan asas. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan pendekatan kualitatif berpandukan kajian kes. Teknik pengumpulan data kajian melalui temubual berstruktur secara bertulis. 10 orang informan telah dipilih bagi kajian ini dengan menggunakan teknik persampelan bertujuan (purposive sampling). Lokasi kajian yang dipilih ialah di Sekolah Pelarian Myanmar Chow Kit, Kuala Lumpur. Data temubual berstruktur dianalisis secara tematik dan hasil kajian mendapati terdapat tiga cabaran utama iaitu pertama keperluan asas masyarakat Karen dan Rohingya kurang kebersihan misalnya tidak memakai baju, tidak gosok gigi, tidak mencuci tangan sebelum makan dan sebagainya. Kedua, daripada aspek pendidikan tidak boleh membaca dan menulis. Ketiga, komuniti Karen dan Rohingya tidak disediakan untuk menjalani kehidupan harian biasa atau persediaan pemulangan ke negara asal mereka. Implikasi kajian ini mencadangkan program intervensi dan outreach untuk menghadapi masa depan kehidupan Karen dan Rohingya lebih terjamin melalui pendidikan keusahawanan dan pendidikan asas kebersihan diri dan persekitaran.<br><br>ABSTRACT</p> <p>Karen and Rohingya refugees are a horrific phenomenon in the history of modern human life that is a sophisticated time-consuming media technology. The hatred and frustration of the Myanmar government in massacres, denial of citizenship, torture and seize all the property of Karen and Rohingya society. So the focus of finding refuge in the hundreds of thousands of Malaysians is Malaysia. The main purpose of this study is to explore social prosperity among the Karen and Rohingya communities in Malaysia. Past studies have underestimated the issue of social well-being of Karen and Rohingya, especially the adaptation of the environment, education and basic needs. This study was conducted using a qualitative approach based on case study. Techniques of collecting research data through structured interviews in writing. 10 informants were chosen for this study using purposive sampling technique. The location of the study was selected at the Chow Kit Myanmar Refugee School, Kuala Lumpur. Structured interview data was analyzed thematic and the findings found that there were three major challenges, namely the first basic needs of the Karen and Rohingya communities, lack of cleanliness such as wearing no clothes, not brushing teeth, not washing hands before eating, etc. Secondly, from education aspect can not read and write. Third, the Karen and Rohingya communities are not provided for the normal daily life or return supplies to their home country. The implication of this study suggests intervention and outreach programs for the future of Karen and Rohingya's life are more secured through entrepreneurship education and basic education of personal hygiene and environment.<br>Keywords: Karen dan Rohingya refugee, social wellbeing, basic nessicities, education</p> 2020-04-27T00:00:00+08:00 ##submission.copyrightStatement## http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/277 Hubungan antara Ketagihan Pornografi dan Jenis Trait Personaliti dalam Kalangan Remaja 2020-04-28T16:32:53+08:00 Thanuseeyah Varatharajoo hilwa@ukm.edu.my Hilwa Abdullah@ Mohd Nor hilwa@ukm.edu.my <p>Isu ketagihan pornografi dilihat sebagai isu yang semakin berleluasa dalam negara kita dan banyak menimbulkan masalah sosial dalam kalangan remaja. Kajian ini dijalankan dengan objektif untuk mengkaji tentang hubungan antara ketagihan pornografi dalam kalangan remaja dan jenis trait personaliti mereka berdasarkan jantina dan tingkatan. Kajian ini dijalankan ke atas seramai 278 pelajar Sekolah Tinggi Bukit Mertajam yang berumur di antara 13 – 19 tahun. Kajian ini menggunakan kaedah persempelan rawak iaitu teknik rawak mudah yang melibatkan sebanyak 142 pelajar perempuan dan 136 pelajar lelaki. Instrumen kajian, iaitu alat ujian yang digunakan dalam kajian ini ialah alat soal selidik Cyber Pornography Addiction Test (CYPAT) dan Pornography Addiction Screening Tool digunakan (PAST) digunakan secara meluas untuk mengukur tahap ketagihan pornografi dalam kalangan remaja. Alat ujian Big 5 Personality juga digunakan bagi mengukur tahap perubahan personaliti dalam diri remaja. Instrumen kajian ini menggunakan skala lima likert. Soal-selidik terbahagi kepada 3 bahagian iaitu maklumat diri responden, soal mengenai ketagihan pornografi dan personaliti. Data dianalisis menggunakan Min, Korelasi Pearson, ujian–T, ANOVA Sehala dan Regresi. Kesimpulannya, dapat dikatakan bahawa kajian ini amat penting bagi mengetahui masalah sosial iaitu ketagihan pornografi dalam kalangan remaja yang semakin berleluasa dan langkah pencegahan dapat diambil bagi membendung masalah tersebut. <br><br></p> 2020-04-27T00:00:00+08:00 ##submission.copyrightStatement## http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/278 Sistem Kerja Ergonomik, Prestasi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan di Industri Pembuatan Malaysia 2020-04-28T16:32:54+08:00 Nur Azreen Rahman A160515@siswa.ukm.edu.my Mohd Nasir Selamat md_nasir@ukm.edu.my <p>Di Malaysia, sektor pembuatan merupakan antara penyumbang utama kepada pertumbuhan ekonomi negara. Namun, beberapa faktor yang boleh menyebabkan prestasi pekerja menurun telah dikenalpasti. Antaranya seperti isu keselamatan di tempat kerja, masalah kesihatan, dan persekitaran ruang kerja. Faktor-faktor ini boleh menjejaskan produktiviti sesebuah organisasi sekiranya tidak diberikan perhatian. Kajian ini mengkaji sistem kerja ergonomik seperti faktor tugas, faktor organisasi dan persekitaran serta hubungannya dengan prestasi keselamatan dan kesihatan pekerjaan di kilang-kilang pembuatan di sekitar Johor. Seratus orang responden dari lima buah kilang pembuatan di Johor telah dianalisis melalui edaran soal-selidik. Pembolehubah bebas mengandungi tiga dimensi yang terlibat untuk mengukur faktor tugas, faktor organisasi dan faktor persekitaran sementara pembolehubah bersandar diukur melalui tekanan pekerjaan, kemalangan pekerjaan, ketidakhadiran dan penyakit. Prestasi pekerja menurun disebabkan kemalangan pekerjaan yang juga boleh membawa kepada ketidakhadiran pekerja. Bebanan kerja yang banyak boleh menyebabkan masalah kesihatan khususnya kesihatan mental. Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 (Akta 514) hendaklah dikuatkuasakan di tempat kerja bagi menjaga prestasi para pekerja. Antara perkara yang disentuh ialah pekerja hendaklah memakai peralatan keselamatan atau pelindung diri semasa bekerja bagi tujuan keselamatan. Selain itu, bebanan tugas perlu diambil kira agar tidak menjejaskan kesihatan pekerja, sekaligus menjaga prestasi produktiviti yang dihasilkan. Penyelidikan masa depan dan batasan kajian turut dibincangkan.<br><br></p> <p>ABSTRACT</p> <p>In Malaysia, the manufacturing sector is a major contributor to economic growth. However, several factors that can lead to decreased employee performance have been identified. Such as the issue of workplace safety, health, and environment work area. These factors can affect the productivity of an organization if not given attention. The study examined the ergonomic work system tasks such factors, organizational factors and the environment and its relationship to job safety and health performance in manufacturing factories around Johor. One hundred students from five manufacturing plants in Johor have been analyzed through the distribution of questionnaires. The independent variables consist of three dimensions involved to measure duty factor, organizational factors and environmental factors while the dependent variable is measured by job stress, job accidents, absenteeism and illness. Employee performance declined due to occupational accidents can also lead to employee absenteeism. Workloads may cause health problems, especially mental health. Occupational Safety and Health Act 1994 (Act 514) shall be enforced in the workplace for employees to maintain performance. Among the things discussed was the workers should wear personal protective equipment or safety at work for safety reasons. In addition, the workload should be taken into consideration so as not to affect the health of workers, while maintaining the performance of the resulting productivity. Future research and limitations of the study were discussed.<br>Keywords: Performance safety, workers’ health, ergonomic work system, productivity, manufacturing industry</p> 2020-04-27T00:00:00+08:00 ##submission.copyrightStatement##