Esl Learners’ Performance in Recalling Emotion Words

(Prestasi Pelajar Esl dalam Mengingat Kata Emosi)

  • Nurul Iman Rasidi Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Khazriyati Salehuddin Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
Keywords: Emotion words, taboo words, bilinguals, recall, age of language acquisition

Abstract

Studies have shown that individuals may be able to express themselves better in their first language than in their second language due to their greater emotional attachment to their first language. Although students in Malaysia are typically exposed to the English language as early as they reach 7 years of age, not all of them are able to express their feelings and emotions well in the language. This paper presents a study conducted via an online survey on how 114 Malay and English emotion words are rated by 30 English Language Studies undergraduates of Universiti Kebangsaan Malaysia who are native speakers of Malay. The questionnaire was also designed to investigate the participants’ emotional strengths towards the two languages and how the age of acquisition would affect the recall of emotion words. Results show that majority of the participants who acquire the English language after the age of seven recalled English emotion words better than they recalled Malay emotion words. This suggests that emotion effects in the second language is present despite the age participants started to acquire the English language.

ABSTRAK

Kajian lepas telah menunjukkan bahawa individu boleh meluahkan perasaan dengan lebih baik dalam bahasa pertama mereka berbanding bahasa kedua disebabkan hubungan emosi yang lebih kuat dalam bahasa pertama. Walaupun pelajar di Malaysia didedahkan kepada Bahasa Inggeris seawal umur 7 tahun, namun tidak semua daripada mereka mampu meluahkan perasaan dan emosi dengan baik dalam Bahasa Inggeris. Kertas ini mengetengahkan hasil kajian melalui soal selidik atas talian bagaimana 30 mahasiswa program Pengajian Bahasa Inggeris Universiti Kebangsaan Malaysia yang merupakan penutur asli Bahasa Melayu menilai 114 perkataan-perkataan emosi. Soal selidik dibangunkan untuk mengenal pasti kekuatan emosi dalam dua bahasa dan usia peserta ketika mereka didedahkan kepada Bahasa Inggeris buat pertama kalinya boleh menjejaskan ingatan mereka terhadap kata-kata emosi tersebut. Dapatan mendapati bahawa majoriti peserta yang didedahkan kepada Bahasa Inggeris selepas usia tujuh tahun lebih mengingati kata-kata emosi dengan lebih baik berbanding peserta yang didedahkan kepada Bahasa Inggeris antara usia satu dan tujuh tahun. Kajian ini mendapati bahawa kesan emosi wujud dalam bahasa dua tanpa mengira bila peserta didedahkan kepada Bahasa Inggeris.
Kata kunci: Kata-kata emosi, kata terlarang, ingat, dwi bahasa, umur, pemerolehan bahasa

Published
2020-04-27
How to Cite
Rasidi, N. I., & Salehuddin, K. (2020, April 27). Esl Learners’ Performance in Recalling Emotion Words. Jurnal Wacana Sarjana, 4(2), 1 - 11. Retrieved from https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/271