Struktur Dramatik Buang Karya Roziah Adama

(The Dramatic Structure of Buang by Roziah Adama)

  • Shafizah Mohd Fauzi Program Persuratan Melayu Pusat Kelestarian Warisan Dan Kebitaraan Melayu, Fakulti Sains Sosial Dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Nur Afifah Vanitha Abdullah Pusat Kelestarian Warisan Dan Kebitaraan Melayu, Fakulti Sains Sosial Dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
Keywords: Buang, drama Melayu, kritikan drama, Roziah Adama, teori enam elemen Aristotle

Abstract

Drama Buang oleh Roziah Adama telah dinobatkan sebagai pemenang Hadiah Sastera Perdana Malaysia Dewan Sastera, pada 2015. Sehubungan itu, makalah ini bertujuan meneliti kekuatan struktur dramatik Buang. Bagi menjawab persoalan ini lima daripada enam elemen Aristotle iaitu, tema, plot, watak, bahasa dan kekaguman diaplikasi bagi meneliti skrip Buang. Data artikel ini diperolehi daripada kaji jenis fundamental dengan reka bentuk kajian kualitatif. Dapatan kajian ini ialah antara kekuatan drama Buang adalah pemaparan dua watak yang memainkan peranan penting bagi menghidupkan jalan cerita. Buang jelas mengangkat tema masalah sosial, iaitu isu masyarakat terpinggir dalam bandar, manakala plot drama ini berbentuk linear kerana jalan ceritanya berdasarkan urutan masa. Dari segi watak pula, drama ini hanya menampilkan watak protagonis dan antagonis pada permulaan cerita sehingga ke penamat cerita. Drama Buang juga telah menggunakan bahasa mengikut peredaran zaman kini iaitu gaya bahasa yang terdiri daripada sinkof, perlambangan, simpulan bahasa serta bahasa kasar. Dalam elemen kekaguman pula terdapat set dan prop, kostum, kesan khas dan pencahayaan. Format penulisan drama ini dapat dijadikan garis panduan bagi penulisan drama yang berstandard tinggi.

 

 

ABSTRACT

“Buang” by Roziah Adama won the National Literature award organised by Dewan Bahasa dan Pustaka in 2015. Thus, this article intends to study the strength of the dramatic structure of this script. To answer the research question five out of six dramatic elements of Aristotle namely, theme, plot, characters, languages and spectacle were applied. Data for the research were collected based on a fundamental research type with qualitative method. The findings of this study proofs that among the strength of Buang is the portrayal of its two characters in bringing the stroryline to life. Buang is a drama that focuses on social issues among marginalized communities in Malaysia. This script has a linear plot and presents events in a chronological order. Buang revolves around two characters-the protagonist and the antagonist- throughout the entire script. The speech in this script are comprised of abbreviation of words, symbolisms, idioms and also harsh languages. The spectacle elements of this script are in the form of props, costumes, special effects and lights. This script can be made as a guideline for high standard script. 

Keywords: Buang, Malay drama, Criticism drama, Roziah Adama, The six elements of Aristotle.

 

Author Biography

Shafizah Mohd Fauzi, Program Persuratan Melayu Pusat Kelestarian Warisan Dan Kebitaraan Melayu, Fakulti Sains Sosial Dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia

Drama Buang oleh Roziah Adama telah dinobatkan sebagai pemenang Hadiah Sastera Perdana Malaysia Dewan Sastera, pada 2015. Sehubungan itu, makalah ini bertujuan meneliti kekuatan struktur dramatik Buang. Bagi menjawab persoalan ini lima daripada enam elemen Aristotle iaitu, tema, plot, watak, bahasa dan kekaguman diaplikasi bagi meneliti skrip Buang. Data artikel ini diperolehi daripada kaji jenis fundamental dengan reka bentuk kajian kualitatif. Dapatan kajian ini ialah antara kekuatan drama Buang adalah pemaparan dua watak yang memainkan peranan penting bagi menghidupkan jalan cerita. Buang jelas mengangkat tema masalah sosial, iaitu isu masyarakat terpinggir dalam bandar, manakala plot drama ini berbentuk linear kerana jalan ceritanya berdasarkan urutan masa. Dari segi watak pula, drama ini hanya menampilkan watak protagonis dan antagonis pada permulaan cerita sehingga ke penamat cerita. Drama Buang juga telah menggunakan bahasa mengikut peredaran zaman kini iaitu gaya bahasa yang terdiri daripada sinkof, perlambangan, simpulan bahasa serta bahasa kasar. Dalam elemen kekaguman pula terdapat set dan prop, kostum, kesan khas dan pencahayaan. Format penulisan drama ini dapat dijadikan garis panduan bagi penulisan drama yang berstandard tinggi.

ABSTRACT

“Buang” by Roziah Adama won the National Literature award organised by Dewan Bahasa dan Pustaka in 2015. Thus, this article intends to study the strength of the dramatic structure of this script. To answer the research question five out of six dramatic elements of Aristotle namely, theme, plot, characters, languages and spectacle were applied. Data for the research were collected based on a fundamental research type with qualitative method. The findings of this study proofs that among the strength of Buang is the portrayal of its two characters in bringing the stroryline to life. Buang is a drama that focuses on social issues among marginalized communities in Malaysia. This script has a linear plot and presents events in a chronological order. Buang revolves around two characters-the protagonist and the antagonist- throughout the entire script. The speech in this script are comprised of abbreviation of words, symbolisms, idioms and also harsh languages. The spectacle elements of this script are in the form of props, costumes, special effects and lights. This script can be made as a guideline for high standard script.
Keywords: Buang, Malay drama, Criticism drama, Roziah Adama, The six elements of Aristotle.

Published
2019-09-30
How to Cite
Mohd Fauzi, S., & Abdullah, N. A. V. (2019, September 30). Struktur Dramatik Buang Karya Roziah Adama. Jurnal Wacana Sarjana, 3(3), 1 -19. Retrieved from https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/281