PERANG DI LAUT CHINA SELATAN: MENILAI PAKATAN QUAD DARIPADA PERSPEKTIF REALIS INSTITUSIONALISME
WAR AT THE SOUTH CHINA SEA: EVALUATING THE QUAD PACT FROM REALIST INSTITUTIONALISM PERSPECTIVE
Abstract
Peningkatan ketegangan geopolitik melibatkan China di rantau Laut China Selatan dan Indo-Pasifik secara tidak langsung telah memaksa Amerika Syarikat (AS), Jepun, Australia dan India untuk mengaktifkan semula Dialog Keselamatan Segiempat (Pakatan Quad) yang telah lama tidak aktif untuk menyelaraskan pendekatan strategik mereka. Artikel ini menganalisis kedua-dua bentuk dan fungsi Quad dari perspektif realis institusionalisme untuk menilai aturan diplomatik dan ketenteraan antara ahli Quad. Realis institusionalisme menganggap bahawa jenis institusi multilateral, sama ada dalam bentuk pakatan atau gabungan dan saiznya, akan mempengaruhi kekuatan sesebuah institusi ketenteraan. Antara impikasinya ialah struktur pembuatan keputusan, pengagihan kuasa dan leveraj dalaman, yang seterusnya akan menentukan kadar perpaduan dan keberkesanan di medan perang, kebolehoperasian dan legitimasi organisasi. Di samping analisis empirikal penilaian Pakatan Quad, makalah ini menjawab persoalan bagaimana Quad akan berkembang maju walaupun percubaan sebelumnya di institusi keselamatan seperti Pertubuhan Pakatan Atlantik Utara (NATO) gagal. Teori realis institusionalisme akan menerangkan mengapa dan bagaimana perikatan separa tidak formal seperti itu berbanding China yang akan menjadi normal baharu berstruktur bagi rantau Indo-Pasifik.
Kata Kunci: Laut China Selatan; Indo-Pasifik; Pakatan Quad; Realis Institusionalisme; Pakatan ketenteraan
Abstract
The rise of China's tensions in the South China Sea and Indo-Pacific region have indirectly forced the United States of America (US), Japan, Australia, and India to reactivate the long-dormant Quadrilateral Security Dialogue to coordinate their strategic approaches. This article analyzes both the form and function of the Quad from an institutionalist realist perspective to assess diplomatic and military arrangements between Quad members. Realist institutionalists assume that the type of multilateral institutions, whether alliances or coalitions, along with their size, will affect the decision-making structure, distribution of power, and internal leverage, which in turn affects cohesion, battlefield effectiveness, interoperability, and organizational legitimacy. In addition to the empirical analysis of the evaluation of the Quad Alliance, this paper answers the question of how the Quad will thrive even if previous attempts at security institutions such as NATO have failed. The realist theory of institutionalism will explain why and how such a semi-informal alliance vis-a-vis China will become the structural new normal for the Indo-Pacific region.
Keywords: South China Sea; Indo-Pacific; Quad Pact; Realist Institutionalism; military alliance