TAHAP PENGETAHUN DAN SIKAP GURU BAHASA MELAYU DAERAH SIBU DALAM MENGAPLIKASIKAN KEMAHIRAN ABAD KE-21 (The Level of Knowledge and Attitude among Malay Language Teacher’s Sibu District To Apply 21st Century Skills)

SOFIANA HASSAN

Abstract


Abstrak: Kajian yang dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti tahap pengetahuan dan sikap guru Bahasa Melayu mengaplikasikankemahiran abad ke-21 dalam pengajaran. Pengajaran dan pembelajaran abad ke-21 telah diperkenalkan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 sejajar dengan perkembangan pendidikan dalam abad ke-21. Kajian berbentuk tinjauan ini menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Seramai 210 orang guru Bahasa Melayu di daerah Sibu, Sarawak telah menjawab soal selidik tersebut. Sampel kajian dipilih secara rawak mudah. Data dianalisis menggunakan analisis deskriptif, iaitu min dan sisihan piawai untuk melihat tahap pengetahuan dan sikap terhadap kemahiran abad ke-21 dalam pengajaran mereka. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap pengetahuan dan sikap dalam mengalikasikan kemahiran abad ke-21 dalam pengajaran guru Bahasa Melayu berada pada tahap tinggi. Implikasi kajian ini ialah guru-guru Bahasa Melayu daerah Sibu mempunyai kesediaan yang tinggi untuk mengaplikasikan kemahiran abad ke-21 dalam pengajaran.

Kata kunci: Pengetahuan, sikap, guru Bahasa Melayu, kemahiran abad ke-21

Abstract: The study aims to identify the level of knowledge and attitude of Malay Language teachers to apply 21st century teaching skills. The implementation of teaching and learning 21st century was introduced in the Development Plan for Education Malaysia 2013-2025 in line with the education development in the 21st century. A study conducted in the form of surveys using a questionnaire as an instrument. A total of 210 Malay Language teachers in Sibu District, Sarawak has answered the questionnaire. The samples chosen by simple random. Data analyzed using descriptive analysis, that is, the mean and standard deviation to see availability of Malay Language teachers on the teaching of the 21st century. The findings show that the level of Malay Language teachers in terms of level of knowledge and attitude to apply the of the 21st century skills is very high. The implications of this study are teachers of Malay Language at Sibu District has the high readiness in teaching of the 21st century skills.

Keywords: Knowledge, attitude, Malay Language teachers, 21st century skill


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.