MINAT, SIKAP DAN MOTIVASI MURID SEKOLAH SWASTA TERHADAP PENDEKATAN PEMBELAJARAN TERBEZA SUBJEK BAHASA MELAYU (Interest, Attitude and Motivation of Private Secondary School Students Towards Different Learning Approaches to Malay Language Subjects)
Abstract
Abstrak: Pendekatan pembelajaran terbeza merupakan alternatif yang berkesan kepada kepelbagaian murid. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap minat, sikap dan motivasi murid sekolah menengah swasta terhadap pendekatan pembelajaran dalam bahasa Melayu. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan melalui pendekatan kuantitatif. Seramai 240 orang murid telah dipilih daripada enam buah sekolah swasta di daerah Hulu Langat melalui persampelan rawak bertujuan. Instrumen kajian ini terdiri daripada borang soal selidik yang telah diubah suai daripada kajian lepas dan diedarkan secara dalam talian melalui Google Form. Data dianalisis menggunakan Statistical Package for Science Social (SPSS) versi 27.0 untuk pemerihalan data deskriptif melibatkan kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan tahap bagi semua konstruk adalah pada tahap sederhana, iaitu tahap minat (min=2.69), tahap sikap (min=2.69) dan tahap motivasi (min=2.70). Implikasi kajian ini ialah pelaksanaan pendekatan pembelajaran terbeza di sekolah swasta bagi mata pelajaran Bahasa Melayu perlu dipertingkatkan lagi. Kesimpulannya, semua guru Bahasa Melayu harus mengetengahkan pendekatan pembelajaran terbeza di sekolah demi kecemerlangan setiap murid yang pelbagai.
Kata kunci: Pendekatan terbeza, sekolah swasta, minat, sikap, motivasi, subjek Bahasa Melayu
Abstract: The differentiated learning approach is an effective alternative to the diversity of students. This study aims to identify the level of challenge, impact, acceptance, interest, attitude and motivation of private secondary school students towards the learning approach in Malay. This study uses a survey method through a quantitative approach. A total of 240 students were selected from six private schools in the Hulu Langat district through purposive random sampling. This research instrument consists of a questionnaire that has been modified from a previous study and distributed online through Google Form. Data was analyzed using Statistical Package for Social Science (SPSS) version 27.0 for descriptive data description involving frequency, percentage, mean and standard deviation. The findings of the study show that the levels for all constructs are at a moderate level, namely the level of challenge (min=2.56), the level of impact (min=2.65), the level of acceptance (min=2.70), the level of interest (min=2.69), the level of attitude (min=2.69) and level of motivation (mean=2.70). In conclusion, all teachers should highlight different learning approaches in schools for the sake of the excellence of each diverse student.
Keywords: Differentiated approach, Private school, Interest, Attitude, Motivation, Malay Language
Full Text:
PDFReferences
Abd Hakim Abdul Majid. (2018). Keperluan pembelajaran berasaskan realiti maya dalam konstruk pemasangan komponen computer mata pelajaran TMK SPM pendidikan di Malaysia: Satu Kajian Rintis. Asian People Journal, 1(1), 28-44.
Abd. Khahar Saprani, Hapsah Majid, Zanariah Ibrahim & Lokman Abd Wahid. (2018). Pedagogi terbeza: Keadilan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Jurnal Penyelidikan Pendidikan, 11(1), 1-17.
Ainun Rahmah Iberahim, Zamri Mahamod & Wan Muna Ruzanna Wan Mohamad. (2017). Pembelajaran abad ke-21 dan pengaruhnya terhadap sikap, motivasi dan pencapaian bahasa Melayu pelajar sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 7(2), 77-88.
Ain Nur Atika Agus. (2021). Tahap pengetahuan dan kesediaan guru bahasa Melayu dalam melaksanakan pendekatan pembelajaran terbeza dalam pengajaran dan pembelajaran di rumah semasa tempoh perintah kawalan pergerakan. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 11(1), 75-87.
Bond, T.G. & Fox, C.M. (2007). Applying the Rasch Model: Fundamental Measurement in the Social Science. 2nd Citeseer. New York: Taylor & Francis Co.
Chua Yan Piaw. (2014). Asas Statistik Penyelidikan: Analisis Data Skala Likert. Edisi Ke-3. Selangor: McGraw Hill Education.
Danial Ariff Abdul Muttalip & Zamri Mahamod. (2020). Pelaksanaan pendekatan pengajaran terbeza dalam kalangan guru bahasa Melayu yang mengajar di sekolah rendah pedalaman kategori 3. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 10 (2), 29-42.
Fairuz Badrol Hisham, Mohd Hasrul Kamarulzaman, Nurul Suzaina Joli & Moriah Mohd Ishak. (2017). Impak pengajaran terbeza ke atas motivasi pelajar pintar dan berbakat di dalam pengajaran dan pembelajaran subjek Biologi. E-Proceeding of the 6th Global Summit on Education 2017, hlm.174-185.
Faris Danial Razi. (2020). PKP:Teknologi jadi kekangan kerja dan pembelajaran di rumah, tetapi ada ‘jalan’ lain. Astro Awani. Diakses daripada https://www.astroawani.com/berita-malaysia/pkp-teknologi-jadi-kekangan-kerja-dan-pembelajaran-di-rumah-tetapi-ada-jalan-lain-238178 [18 Februari 2023].
Fathi Abdullah & Khadijah Abdul Razak. (2021). Tahap minat dan penerimaan pelajar terhadap gamifikasi dalam bidang Sirah. Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs, 5 (1), 27-38.
Geviana Gladysha Anak George & Nurfaradilla Mohamad Nasri. 2021. Pendekatan terbeza: Pengetahuan dan amalan guru kelas bercantum di sekolah kurang murid (kajian literatur semantik). Jurnal Dunia Pendidikan, 3(2), 484-494.
Halida Jawan & Zamri Mahamod. (2021). Kaedah dan cabaran pengajaran terbeza dalam meningkatkan penguasaan membina ayat bahasa Melayu murid sekolah rendah. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(1), 67-77.
Intan Nur Syuhada Hamzah & Zamri Mahamod. (2021). Cabaran dan kesan pembelajaran dalam talian terhadap kemahiran literasi membaca dan menulis bahasa Melayu bagi murid sekolah rendah. International Journal of Humanities, Philosophy and Language. 4(16), 57-77.
Jayaganes Balanadam & Khairul Azhar Jamaluddin. (2021). Isu dan cabaran dalam kemahiran membaca di kalangan murid sekolah rendah di Malaysia. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(4), 127-135.
Kementerian Pendidikan Malaysia. 2013. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Putrajaya: Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan.
Masyuniza Yunos. (2015). Hubungan sikap dan persepsi murid terhadap pembelajaran bahasa Melayu dengan kemahiran abad ke-21. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 5(2), 22-30.
Maslin Masrom. (2007). Technology acceptance model and e-learning. 12th International Conference on Education. Anjuran Sultan Hassanal Bolkiah Institute of Education Unversiti Brunei Darussalam.
Mohd Majid Konteng. (1998). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Uzir Zubir, Rohaidah Kamaruddin & Sharil Nizam Sha’ri. (2018). Motivasi dan sikap terhadap pembelajaran bahasa Melayu murid tingkatan satu (Junior One Loyalty), Sekolah Menengah Persendirian Kwang Hua. Jurnal Kesidang, 3(1), 82-91.
Mohd Yazid Mohamad. (2016). Kekerapan penggunaan strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah jenis kebangsaan Cina. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Muhammad Zulfiqar Mat Lui & Anuar Ahmad. (2021). Minat murid terhadap gaya, kaedah pengajaran dan pembelajaran guru dalam pendidikan Sejarah. Malaysian Journal of Social Science and Humanities, 6(2), 211-221.
Riduwan. (2012). Skala Pengukuran Variabel-Variabel: Penelitian. Bandung: PT. Alfabeta.
Rosharimah Ibrahim. (2017). Faktor dalaman dan luaran yang mempengaruhi penguasaan bahasa Melayu murid-murid Cina. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Rohaida Mazlan, Norziah Amin, Mohd Zaki Abd Rahman & Zamri Mahamod. (2020). Tahap penguasaan membaca dan menulis murid B40 dari perspektif guru bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 10(2): 54-73.
Saravanan a/l P.Veeramuthu, Mohamad Luthfi Abdul Rahman & Jelani Harun. (2021). Persepsi pelajar terhadap kesan pembelajaran kesusasteraan Melayu secara dalam talian. PENDETA: Journal of Malay Language, Education and Literature, 12€, 58-71.
Siti Aishah Hassan. (2018). Kaedah pengajaran keterbezaan dalam pendidikan pintar dan berbakat. E-Journal of Education, 7(1), 12-21.
Siti Aishah Sembai Aban Abdullah & Wan Muna Ruzanna Wan Mohammad. (2022). Cabaran pengaplikasian pendekatan didik hibur dalam pengajaran guru bahasa Bahasa Melayu dari aspek kemahiran membaca dalam talian. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(1), 349-362.
Sylviana Mantihal & Siti Mistima Maat. (2020). Pengaruh pembelajaran abad ke-21 terhadap minat murid dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik: Satu tinjauan. Jurnal Dunia Pendidikan, 2(1), 82-90.
Tan Shin Yen & Siti Hajar Halili. (2015). Effective teaching of higher order thinking in education. The Online Journal of Distance Education and e-Learning, 3(2), 41-47.
Tomlinson, C.A. (2017). Differentiated Instruction in Academically Diverse Classroom. 3rd Edition. Alexandria, Virginia: ACDC.
Tengku Fairuse Tengku Hassan. (2015). Tahap kemahiran guru bahasa Melayu dalam menerapkan amalan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) semasa pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Tengku Nor Adila Tengku Mohamed Salim. (2017). Pengaruh sosial terhadap penulisan karangan bahasa Melayu murid peribumi daerah Bintulu. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Vygotsky L.S. (1978). Mind in Society: Development of Higher Psychological Processes. Virginia: Library of Congress Cataloging in Publication Data.
Wilma Akam & Faridah Mydin Kutty. (2018). Kesan pembelajaran terbeza terhadap motivasi dan pencapaian murid dalam topik daya subjek Sains sekolah rendah. E-prosiding Kolokium Pendidikan Sains dan Psikologi, pp. 553-560.
Zamri Mahamod, Ruslin Amir & Mohamed Amin Embi. (2015). Kepelbagaian Pelajar dan Perbezaan Pembelajaran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Zulkifli Osman, Anida Sarudin, Dahlia Janan & Ani Omar. (2016). Keberkesanan pendekatan autentik dalam meningkatkan tahap penulisan karangan pelajar. PENDETA Journal of Malay Language, Education and Literature, 7(1), 142-155.
Zurina Mustaffa, Zaharah Hussin & Abdul Muhsin Sulaiman. (2021). Pedagogi terbeza untuk pengajaran terhadap kepelbagaian murid. Malaysian Journal of Social Science and Humanities, 6(9), 202-214.
Refbacks
- There are currently no refbacks.