AMALAN GURU BAHASA MELAYU DI SEKOLAH KURANG MURID DALAM MELAKSANAKAN DAN MELAPORKAN PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (Practices of Malay Language Teachers in Low-Enrolment Schools in Implementing and Reporting Classroom Based Assessment)

FAEZAH SALIMAN, ZAMRI MAHAMOD

Abstract


Abstrak: Pelaksanaan pentaksiran yang berkesan dalam bilik darjah dapat membantu guru mengenal pasti potensi murid untuk dikembangkan ke tahap yang lebih optimum. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka amalan guru Bahasa Melayu di Sekolah Kurang Murid (SKM) dalam melaksanakan dan melaporkan pentaksiran bilik darjah. Kajian yang direka bentuk menggunakan kajian kualitatif ini adalah berpandukan kepada kajian kes satu kes pelbagai tempat. Enam orang guru Bahasa Melayu yang mengajar di empat buah SKM di Bahagian Betong, Sarawak telah dipilih secara pensampelan bertujuan. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah instrumen temu bual secara mendalam dan ditranskripsi ke dalam bentuk dokumen untuk dianalisis bagi mendapatkan tema serta subtema yang berkaitan objektif kajian. Data kajian pula dirumuskan menggunakan jadual matrik bagi setiap tema dan subtema yang diperoleh. Hasil kajian mendapati guru Bahasa Melayu di SKM melaksanakan pentaksiran bilik darjah secara bertulis, lisan dan juga pemerhatian. Hasil pentaksiran murid juga direkod sebagai evidens dan dilapor kepada pihak berkepentingan. Diharapkan kajian ini dapat membantu dan memberi panduan kepada guru Bahasa Melayu di SKM yang lain dalam mentaksir murid seterusnya menjadikan proses pentaksiran lebih holistik dan memenuhi keperluan pembelajaran murid.

Kata kunci: Bahasa Melayu, Sekolah Kurang Murid, pentaksiran bilik darjah

Abstract: The implementation of effective assessment in the classroom can help teachers identify the potential of students to be developed to a more optimal level. The objective of this study is to explore the practices of Malay language teachers in low-enrolment schools (SKM) when performing and reporting the classroom based assessment. This study that designed using qualitative research, was guided by multiple case studies. Six Malay language teachers who taught in SKM schools in Betong Division, Sarawak have been selected by targeted sampling. The instrument used in this study is an in-depth interview, and the conversation with study participants was transcribed into document form for analysis to obtain the themes and sub-themes related to the study objectives. The study data were analyzed using matrix tables for each theme and sub-theme obtained. The study outcomes found that the Malay language teachers in SKM apply oral assessment, writing assessment and observational assessment. Student assessment results are recorded as evidence and reported to the stakeholders. It is hoped that this study can help and provide guidance to other Malay teachers at SKM in assessing students in order to make the assessment process more holistic and meet students' learning needs.

 

Key words: Malay Language, low-enrolment schools, classroom based assessment

 


Full Text:

PDF

References


Ali, R.M., & Veloo, A. (2017). Teachers’ autonomy and accountability in assessing Students’ physical education in school-based assessment. In I.H. Amzat & N.P. Valdez. (Eds.). Teacher Development and Towards Professional Empowerment Practices Perspectives Cross Borders. p.p 71. New York: Spingers.

Danial Arif Abdul Mutallip. (2020). Pelaksanaan pendekatan pengajaran terbeza dalam kalangan guru Bahasa Melayu yang mengajar di sekolah rendah pedalaman Kategori 3. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 10(2), 29-42.

Dg Norizah Ag Kiflee@Dzulkifli, Roslee Talip, Tan Choon Keong, Soon Singh A/L Bikar Sing, Lee Bih Ni. Rosy Talin & Mad Noor B. Madjapuni. (2021). pengaruh pembangunan penerapan nilai dalam pendidikan abad ke 21 terhadap pembentukan sahsiah murid Sekolah Kurang Murid (SKM) luar bandar di Sabah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH). 6(1):119-127.

Fakhri Abdul Khalil & Mohd Isha Awang. (2016). Kesediaan guru dalam amalan melaksanakan pentaksiran berasaskan sekolah. Journal of Social Science, 2, 1-7.

Geviana Gladysha Anak George & Nurfaradilla Mohamad Nasri. (2021). Pendekatan pengajaran terbeza: pengetahuan dan amalan guru kelas bercantum di sekolah kurang murid: Kajian literatur sistematik. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(2), 484-826.

Halimah Jamil & Rozita Radhiah Said. (2021). Pelaksanaan penskoran pentaksiran lisan Bahasa Melayu dalam Pentaksiran Bilik Darjah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 9(2), 25-36.

Idris Mohd Radzi. (2016). Perancangan pentaksiran formatif guru pelatih dalam pengajaran bahasa Meyu. PENDETA: Jornal of Malay Language, Education and Literature, 7, 63-72.

Kalai Selvan Arumugham. (2019). Pentaksiran bilik darjah dan kemenjadian murid:pengukuran tahap perkembangan pembelajaran murid dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Seminar on Malay Education, Literature and CultureAt: The Goethe University, Frankfurt, Germany.

Kementerian Pelajaran Malaysia. (2017). Standard Kualiti Pendidikan Malaysia: Pernyataan Standard SKPMg2. Putrajaya: Jemaah Nazir Sekolah.

Kementerian Pelajaran Malaysia. (2019). Buku Panduan Pendidikan Moral. Putrajaya: Jemaah Nazir.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Putrajaya: Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2018). Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.

Mark, W. (2018). Making measurement important for education: The crucial role of classroom assessment. Educational Measurement: Issues and Practice, 37(1), 5-20.

Mazarul Hasan Mohamad Hanapi, Noraziman Zakaria & Suhaila Muner. (2021). Tahap kesediaan guru sekolah rendah di Daerah Klang, Selangor dalam pelaksanaan pentaksiran bilik darjah dari aspek pengetahuan. International Journal of Modern Education, 3(9), 1-8.

Miftahuljanah Kamaruddin & Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore. (2020). Kualiti pertimbangan profesional guru dan penerapan IB Learner Profile berdasarkan amalan pentaksiran dalam Middle Years Programme International Baccalaureate. Proceeding Malaysia International Convention on Education Research & Management, pp.34-44. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Nitce Isa Medina Machmudi Isa, Azlin Norhaini Mansor & Jamalul Lail Abdul Wahab. (2017). Cabaran kepimpinan instruksional guru besar di Sekolah Kurang Murid. Prosiding Seminar Pendidikan Serantau ke VIII. Anjuran Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia & Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan, Universitas Riau.

Noel Jimbai Balang, Kiah Sakudan & Mohamad Faizal Semion. (2021). Lestarikan pentaksiran bilik darjah (PBD) demi kemenjadian murid. Researhgate. https://www.researchgate.net/publication/351135097_LESTARIKAN_PENTAKSIRAN_BILIK_DARJAH_PBD_DEMI_KEMENJADIAN_MURID (Diakses pada 23 November 2023)

Nor Azizah Atan, Zaharah Mohamad, Norasyikin Yaacob & Norshila Shafie. (2020). Amalan pentaksiran bilik darjah bagi pentaksiran autentik dalam kalangan guru sekolah rendah. Proceedings of International Conference on The Future of Education, pp. 184-196. Institute of Teacher Education Tuanku Bainun Campus, Penang.

Nor Faezah Arfan & Dg Norizah Ag Kiflie@Dzulkifli. (2017). Kepimpinan Instruksional, sekolah berkesan dan budaya organisasi di pedalaman Sarawak. Seminar Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam 2017. Universiti Malaysia Sabah.

Noraziah Noor Isham & Mahamed Yusoff Mohd Nor. (2021). Kecerdasan emosi guru besar dan hubungannya dengan komitmen organisasi guru di Sekolah Kurang Murid Negeri Melaka. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(1), 111-121.

Sh. Siti Huzaimah Wan Omar. (2019). Pengetahuan, kemahiran, sikap dan masalah guru dalam melaksanakan pentaksiran bilik darjah Bahasa Melayu di Sekolah Rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 9(1), 56-67.

Suhaila Jaabi & Mohamed Yusoff Mohd Nor. (2022). Pelaksanaan pentaksiran bilik darjah Bahasa Inggeris dan hubungannya dengan komitmen guru bahasa Inggeris di Daerah Semporna era norma baharu. International Conference on Global Education IX. 102-110. West Sumatra, Indonesia.

Taole, M.J. & Cornish, L. (2017). Identifying the professional knowledge base for multi-grade teaching. The Online Journal of New Horizons in Education, 7(4), 42-51.

Tomlinson, C. A. (2008). The goals of differentiation. Educational Leadership, 66(3), 26–30.

Zamri Mahamod & Anita Abdul Rahman. (2020). Profesion Keguruan dan Pembangunan Insan. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

Zamri Mahamod, Mohamed Amin Embi & Ruslin Amir. (2015). Kepelbagaian Pelajar dan Perbezaan Pembelajaran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.