FAKTOR-FAKTOR GURU BERSARA AWAL: SATU KAJIAN KES DALAM KALANGAN GURU BAHASA MELAYU DI TIGA JENIS SEKOLAH RENDAH DI ZON GEMENCHEH (The Factors of Early Retired Teachers: A Case Study among Malay Language Teacher at Three Type Primary School in Gemencheh Zone)

HABIBAH MOHAMMAD@BASIRON, FATIN NABILAH RAZALI, ZAMRI MAHAMOD

Abstract


ABSTRAK: Isu guru bersara awal hangat diperkatakan apabila Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mendedahkan terdapat peningkatan dalam trend itu terutama mereka dalam lingkungan 56 hingga 58 tahun. Hal ini menjadi semakin membimbangkan apabila trend ini semakin meningkat sehingga kini. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor ramai guru yang merancang untuk bersara lebih awal. Kajian kualitatif ini menggunakan kaedah temu bual sebagai alat pengumpulan data. Temu bual dilakukan terhadap empat orang guru Bahasa Melayu  yang berlainan sekolah rendah, iaitu dua orang guru dari Sekolah Kebangsaan (SK), seorang guru dari Sekolah Jenis kebangsaan Cina (SJKC) dan seorang guru dari Sekolah Jenis Kebangsaaan Tamil (SJKT). Kesemua sekolah ini berada dalam zon Gemencheh, Negeri Sembilan. Data dianalisis secara bertema dan dihuraikan secara naratif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat lapan faktor yang menyebabkan guru-guru Bahasa Melayu merancang untuk bersara lebih awal daripada tempoh perkhidmatan yang ditetapkan. Faktor utama ialah faktor beban tugas, stress dan tekanan daripada pentadbir, masalah kesihatan dan tugas perkeranian. Implikasi daripada kajian ini ialah pihak sekolah/Pentadbir, KPM, JPN dan PPD perlu segera mengatasi trend bersara awal dalam kalangan guru senior dan berpengalaman supaya tidak menjejaskan pembelajaran murid dan pencapaian sekolah.

Kata kunci: Guru bersara awal, Sekolah rendah, Guru Bahasa Melayu, Faktor bersara awal, Kesan bersara awal

 ABSTRACT: The issue of teachers retiring early was hotly discussed when the National Teachers Service Union (NUTP) revealed that there was an increase in the trend, especially those between 56 and 58 years old. This is becoming more and more worrying when this trend is increasing until now. Therefore, this study aims to identify the factors of many teachers who plan to retire early. This qualitative study uses the interview method as a data collection tool. Interviews were conducted with four Malay Language teachers from different primary schools, namely two teachers from the National School (SK), one teacher from the Chinese Type National School (SJKC) and one teacher from the Tamil Type National School (SJKT). All these schools are in the Gemencheh zone, Negeri Sembilan. Data were analyzed thematically and described narratively. The findings of the study show that there are eight factors that cause Malay Language teachers to plan to retire earlier than the prescribed service period, mainly due to workload factors, stress and pressure from administrators, health problems and clerical duties. The implication of this study is that schools/administrators, Ministry of Education (KPM), State Education Department (JPN) and Distric Education Department (PPD) need to immediately overcome the trend of early retirement among senior and experienced teachers will not affect student learning and school achievement.

 Keywords: Teachers retiring early, Primary school, Malay Language teacher, Factors of retiring early, Impact of retiring early


Full Text:

PDF

References


Abdul Said Ambotang & Norhayati Bayong. 2018. Hubungan antara beban tugas dan tekanankerja dengan komitmen guru sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bitara UPSI, 11:11-21.

Ahmad, H. 2018. The Influence factors-teachers retire early. International Journal of Science and Research, 9(3): 992-997.

Azrul Radi. 2022. Bekas KP Pendidikan dedah 3 punca guru bersara awal ketika eranya. https://majoriti.com.my/berita/2022/07/21/bekas-kp-pendidikan-dedah-3-punca-guru-bersara-awal-ketika-eranya (diakses pada 19 Mac 2024)

Bernama. 2022. Guru Bersara awal: Punca sekolah mengalami kekurangan guru – Mah Hang Soon.https://www.astroawani.com/berita-malaysia/guru-bersara-awal-punca-sekolah-mengalami-kekurangan-guru-mah-hang-soon-382424 (diakses pada 13 Mei 2024).

Braun, V. & Clarke, V. 2006. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2): 7-9.

Chua Yan Piaw. 2014. Kaeadah Penyelidikan. 3rd Edition. Petaling Jaya: McGraw Hill Education (M) Sdn.Bhd.

Creswell, J.W. 2008. Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. 2nd Edition. New Jersey: Pearson Education.

Danial Farook. 2022. Guru bersara awal: Satu pemerhatian bakal guru https://myedvolution.com/guru-bersara-awal-satu-pemerhatian-bakal-guru/ (diakses pada 24 April 2024)

Denzin, N.K. 2001. Handbook of Qualitative Reseach. 2nd Edition. Thousand Oaks, CA: Sage Publications Ltd.

Marshall, C. & Rosmann, G.B. 2006. Designing Qualitative Research. 4th Edition. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Merriam, S.B. 2009. Qualitative Research and Case Study Applications in Education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Mohammad Zainuddin, M. Z., Mat Rahimi, Y. & Mohd Isha, A. 2022. Model pengukuran kepimpinan autentik dan kepuasan kerja guru Sekolah rendah pinggir bandar. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 7(46): 215-235.

Nas Norziela Nasbah. 2022. Tekanan pengurusan punca guru bersara awal. Berita Harian. https://www.bharian.com.my/berita/pendidikan/2022/06/970661/tekanan-pengurusan-punca-guru-bersara-awal (Diakses pada 18 Mac 2024)

Nor Safwan Saiful Hizan & Shazaitul Azreen Rodzalan. 2020. Hubungan antara pengurusan masa dengan tekanan kerja dalam kalangan guru Sekolah Menengah di Melaka. Research in Management of Technology and KontriBusiness, 1(1): 92-103.

Norfatin Nadhiah Rosli. 2021. Bebanan Tugas dan Stres dalam Profesion Keguruan. Terengganu: Terengganu Strategic & Integrity Institute (TSIS).

Norhana Mohamad Saad. 2020. Pengaruh konflik peranan terhadap hasrat persaraan awal pemimpin guru: Kepuasan kerja sebagai mediator. Tesis Doktor Falsafah. Universiti Utara Malaysia.

Ooi Chew Hong & Aziah Ismail. 2015. Sokongan pihak pengurusan sekolah terhadap tekanan kerja guru di Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 2(2): 42-57.

Roshlawaty Md Raieh. 2023. Guru berundur awal, apa alasan mereka? Sinar Harian. https://www.sinarharian.com.my/article/253185/berita/guru-berundur-awal-apa-alasan-mereka (diakses pada 13 Mei 2024).

Shahlan Surat & Zamri Mahamod. (Pnyt.) 2023. Inovasi Pedagogi dan Kreativiti Guru. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

Siti Nur Ain Rembli, Norazlina Ripain & Marhaini Abdul Ghani. (2020). Tekanan pekerjaan dan kesihatan mental guru. Proceeding of the 7th International Conference on Management and Muamalah 2020, hlm.. 412-419.

Suhaimi Kamarudin & Muhamad Suhaimi Taat. 2020. Pengaruh faktor-faktor tekanan dalam kalangan guru di sekolah menengah: Satu analisis persamaan struktur (SEM-PLS). Malaysia Journal of Social Sciences and Humanities, 5(11): 104-115.

Syed Ismail Syed Mustapa., Lee Leh Hong, Edaham Ismail & Ahmad Subki Miskon. 2022. Kepuasan kerja dalam kalangan pegawai akademik di Institut Pendidikan Guru. Seminar Pendidikan Kebangsaan 2022. IPG Kampus Dato’ Razali Ismail, Kuala Terengganu, 23-25 Ogos.

Tajul Rosli Shuib, Mohd Afifi Bahurudin Setambah, Mohd Syaubari Othman, Abdul Rahim Razalli, Mohd Razimi Husin, Kama Shaffeei & Mohd Ridhuan Mohd Jamil. 2023. Faktor-faktor persaraan awal: Tinjauan dalam kalangan guru Negeri Perak. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 8(3): 1-12.

Ummi Kalsom Zakaria. 2014. Faktor-Faktor yang mempengaruhi tekanan kerja dalam kalangan guru sekolah menengah di Daerah Hulu Terengganu, Terengganu Darul Iman. Tesis Sarjana Pendidikan, Universiti Utara Malaysia.

Yin, R.K. 2012. Applications of Case Study Research. 3th Edition. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.

Zamri Mahamod & Anita Abdul Rahman. (Pnyt.). 2020. Profesion Keguruan dan Pembangunan Insan. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.