PENGETAHUAN, KEMAHIRAN DAN MOTIVASI GURU BAHASA MELAYU BUKAN OPSYEN DI SEKOLAH KEBANGSAAN DAERAH TATAU DAN SEBAUH (The Knowledge, Skills and Motivation Non Optional Malay Language Teacher at Tatau and Sebauh District National School)
Abstract
ABSTRAK: Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau tahap kompetensi guru bukan opsyen yang mengajar Bahasa Melayu dari segi aspek pengetahuan, kemahiran dan motivasi guru. Seramai 60 orang responden yang terlibat dalam kajian ini yang melibatkan guru Bahasa Melayu bukan opsyen yang mengajar di 26 sekolah rendah di sekitar daerah Tatau dan Sebauh, Sarawak. Kajian tinjauan ini menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Data kajian dianalisis menggunakan Statistical Package For Sosial Science (SPSS) Versi 26.0. Analisis deskriptif dan inferensi yang menerangkan data demografi dan pemboleh ubah pemahaman, motivasi dan sikap berdasarkan kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai dan hipotesis kajian digunakan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap kompetensi guru yang diukur melalui aspek pengetahuan, kemahiran dan motivasi berada pada tahap yang tinggi. Analisis juga mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap pengetahuan, tahap kemahiran dan tahap motivasi berdasarkan jantina. Walaupun purata min berada pada tahap yang tinggi, namun terdapat juga segelintir guru bukan opsyen ini masih mempunyai tahap pengetahuan, kemahiran dan motivasi yang masih rendah. Hal ini sudah pasti mampu menjejaskan prestasi murid di sekolah. Oleh itu, pihakKPM JPN dan PPD hendaklah memandang serius isu ini dengan menempatkan guru mengikut keperluan opsyen di sesebuah sekolah.
Kata Kunci: Tahap Pengetahuan, Tahap Kemahiran, Tahap Sikap, Guru Bukan Opsyen, Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
ABSTRACT: This study was conducted with the aim of reviewing the level of competence of non-option teachers who teach Malay Language in terms of knowledge, skills and teacher motivation. A total of 60 respondents were involved in this study involving non-optional Malay teachers who teach in 26 primary schools around Tatau and Sebauh districts, Sarawak. This study uses a survey method using a questionnaire as a research instrument. The data of this study was analyzed using Statistical Package For Social Science (SPSS) Version 26.0. Descriptive and inferential analysis that explains demographic data and variables of understanding, motivation and attitude based on frequency, percentage, mean and standard deviation and research hypothesis is used. The findings of the study show that the level of teacher competence measured through aspects of knowledge, skills and motivation is at a high level. The analysis also found that there was no significant difference between the level of knowledge, skill level and motivation level based on gender. Although the average mean is at a high level, there are also a few of these non-option teachers who still have a low level of knowledge, skills and motivation. This is definitely able to affect the performance of students in school. Therefore, the KPM JPN and PPD should take this issue seriously by placing teachers according to the option requirements in a school.
Keywords: Level of Knowledge, Level of Skills, Level of Motivation, Non-Opption Teacher, Teaching and Learning Malay Language
Full Text:
PDFReferences
Awaif Abdul Rahman, Mohd Shafie Zulkifli, Muhammad Hashimee, Ainon Wazir & Muafah. 2019. Tahap kompetensi guru bahasa Arab di SABK di Malaysia: Satu dimensi. Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 16(2) : 1-13.
Banu Ramanan & Mua’zam Mohamad. 2018. Kesediaan guru luar bidang terhadap pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris dalam bilik darjah. Seminar Kebangsaan PPDC Abad 21. chrome-extension://kdpelmjpfafjppnhbloffcjpeomlnpah/https://www.researchgate.net/profile/Banu-Ramanan/publication/351563625_KESEDIAAN_GURU_LUAR_BIDANG_TERHADAP_PENGAJARAN_DAN_PEMBELAJARAN_BAHASA_INGGERIS_DALAM_BILIK_DARJAH/links/609d6055a6fdcccacb5158bc/KESEDIAAN-GURU-LUAR-BIDANG-TERHADAP-PENGAJARAN-DAN-PEMBELAJARAN-BAHASA-INGGERIS-DALAM-BILIK-DARJAH.pdf (Diakses padxa 31 Ogos 2024)
Ghazali Darusalam & Sufean Hussin. 2022. Metodologi Penyelidikan Dalam Pendidikan. Amalan dan Analisis Kajian. Edisi Keempat. Kuala Lumpur : Penerbit Universiti Malaya.
Hafizati Husna Ibrahim & Suziyani Mohamed. 2021. Kompetensi guru-guru bukan opsyen dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan prasekolah. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(2): 377-385.
Happri Novriza Setya Dhewantoro. 2018. Strategi peningkatan kompetensi guru melalui pendidikan profesi berkarakter. Prosiding Profesionalisme Guru Abad XXI 2018, hlm. 103-111. chrome-extension://kdpelmjpfafjppnhbloffcjpeomlnpah/https://eprints.uny.ac.id/63213/1/PROSIDING%20GURU%20XXI%20-11%20STRATEGI%20PENINGKATAN%20KOMPETENSI%20GURU%20MELALUI%20PENDIDIKAN%20PROFESI%20BERKARAKTER.pdf (Diakses pada 31 Ogos 2024)
Haslina Hamzah et al. 2017. Hubungan Cabaran guru bukan opsyen, kurikulum dan iklim sekolah dalam pengajaran Bahasa Arab di beberapa Sekolah Rendah Agama JAIS Daerah Hulu Langat Selangor. Kertas kerja di Seminar Kebangsaan Isu-Isu Pendidikan (SPEN2019). Anjuranm Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.
Hasnah Isnon & Jamaludin Badusah. 2017. Kompetensi guru Bahasa Melayu Dalam menerapkan kemahiran berfikir aras tinggi dalam pengajaran dan pembelajaran. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 7(1): 56-65.
Kementerian Pendidikan Malaysia. 2017. Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2 (SKPMg2). Putrajaya: Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti.
Kementerian Pendidikan Malaysia. 2019. Standard Guru Malaysia 2.0. Putrajaya: Bahagian Pendidikan Guru.
Kementerian Pendidikan Malaysia. 2022. Laporan Borang Kedudukan Status Guru (BSKG) dan Modul Pengurusan Guru (Sistem e-OPERASI). Putrajaya: Bahagian Pengurusan Sekolah Harian.
Liong Mei Chang & Nurfaradilla Mohamad Nasri. 2022. Cabaran guru sekolah rendah pedalaman terhadap penggunaan Standard 4 SKPMg2 dalam menilai PdPR. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(4) : 364-373.
Magdeline & Zamri Mahamod. 2014. Penterjemahan Pengetahuan pedagogi kandungan dalam proses tindakan guru bahasa Iban baharu dan berpengalaman bukan opsyen. Jurnal Pendidikan Malaysia, 39(1): 37-49.
Majid Konting. 2019. Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mardzelah Makhsin, Teoh Yong Ping & Nor Hasimah Ismail. 2022. Standard Guru Malaysia 2.0 dalam kemenjadian jiwa pendidik. International Journal Of Education, Psychology and Counselling, 7 (46): 327-346.
Mazarul Hasan, Norazimah Zakaria & Kama Shaffeei. 2020. Challenges of 21st century primary school education. International Journal of Modern Education, 2(5): 1-8.
McBer. 1996. Scaled Competency Dictionary. Boston: Hay/McBer
Mohamed Faizul Mat Som, Syed Kamaruzzaman Syed Ali, Shahrir
Jamaluddin dan Mohd Faiz Mohd Baharan. 2021. Tahap Amalan Penaakulan Pedagogi Guru Pendidikan Jasmani Sekolah Menengah dari Aspek Kefahaman dan Transformasi: Satu Kajian di Daerah Klang, Selangor. Jurnal Kurikulum dan Pengajaran Asia Pasifik. 9(1) : 11-19.
Mohamed Zohomi, Norhidayah Azni & Zamri Mahamod (2023) Amalan Guru Bahasa Melayu Sekolah Menengah dalam Melaksanakan Pendekatan Pengajaran Terbeza. Jurnal Dunia Pendidikan, 5(1): 14-24
Mohd Norlizam Mohd Razali. 2017. Penilaian Program Intervensi Tambah Opsyen (PITO) dalam kalangan guru Sejarah bukan opsyen di sekolah menengah. Tesis Doktor Falsafah. Fakulti Pembangunan Manusia. Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Norfatimah Abd Kadir. 2017. Cabaran dalam kekurangan guru dan guru berkualiti dan kesannya kepada sekolah. Tesis Ijazah Sarjah. Universiti Tun Abdul Razak.
Norliza Mat Ali & Fadzilah Abd. Rahman. 2016. Sikap guru Bahasa Melayu terhadap pendekatan pembelajaran berasaskan masalah dalam pengajaran dan pembelajaran di Daerah Petaling. International Journal of Education and Training, 2(2): 1-8.
Normaliza Abd Rahman. 2019. Jom Tulis Tesis. Serdang: Penerbitan Universiti Putra Malaysia.
Nur Athirah Ariffin dan Faridah Yunus. 2017. Kesediaan Guru Prasekolah dalam melaksanakan KBAT dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Simposium Pendidikan DiPeribadikan: Perspektif Risalah An-Nur (SPRiN2017), 147-152
Nur E’zzati Rusli1 & Zamri Mahamod. 2023. Tahap Kemahiran pedagogi, motivasi dan sikap guru-guru bukan opsyen Bahasa Melayu di sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 13(1): 11-24.
Ramlee Ismail & JaNordin Yunus. 2020. Analisis Data dan Pelaporan dalam Penyelidikan Pendidikan. Tanjung Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Roslan Abu Hassan. 2014. Kajian Kompetensi guru bukan opsyen yang mengajar kemahiran teknikal di Kolej Vokasional Negeri Pahang. Tesis Ijazah Sarjana, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
Reni Wiranti. 2021. Pengaruh pengalaman mengajar dan motivasi mengajar terhadap profesionalisme guru taman kanak-kanak Sekecamatan Way Jepara. Jurnal Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 1(1): 27-37.
Zamri Mahamod & Anita Abdul Rahman. 2020. Profesion Keguruan dan Pembangunan Insan. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Refbacks
- There are currently no refbacks.