KESEDIAAN GURU BAHASA MELAYU DALAM MENGIMPLEMENTASIKAN KECERDASAN BUATAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (Malay Language Teachers Readiness in Implementing Artificilal Intelligence in Teaching and Learning)
Abstract
ABSTRAK: Anjakan trend yang berlaku dalam dunia pendidikan hari ini menuntut penggunaan Kecerdasan Buatan (AI) dalam kalangan guru dilaksanakan bagi meningkatkan mutu dan kualiti pengajaran supaya menjadi lebih efektif. Penggunaan AI dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) juga dapat membuka peluang-peluang untuk menjadikan pengajaran lebih adaptif dalam memenuhi perkembangan murid-murid. Oleh itu, kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk mengenal pasti kesediaan guru bahasa Melayu dalam mengimplementasikan AI dalam PdP. Kajian ini juga turut melihat faktor yang mempengaruhi tahap kesediaan guru bahasa Melayu dalam melaksanakan AI bagi proses PdP. Kajian kuantitatif deskriptif dan inferensi ini melibatkan seramai 107 orang guru bahasa Melayu yang mengajar di Sekolah Transformasi (TS25) kohort 7 yang terdapat di daerah Gombak, iaitu terdiri daripada 20 buah sekolah kebangsaan. Dalam kajian ini, instrumen soal selidik digunakan dengan lima skala Likert bagi tujuan pengumpulan data. Statistik deskriptif digunakan bagi mengukur nilai min, kekerapan dan peratusan. Statistik inferensi pula digunakan bagi melihat hubungan antara kesediaan dan faktor yang mempengaruhi guru bahasa Melayu dalam mengimplementasikan AI. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap kesediaan guru bahasa Melayu dalam mengimplementasikan AI bagi pelaksanaan PdP berada pada tahap yang tinggi dengan nilai min keseluruhan min 4.47. Hasil dapatan kajian juga mendapati antara faktor yang memperoleh nilai min tertinggi (min 4.68) dalam mempengaruhi tahap kesediaan guru bahasa Melayu bagi melaksanakan AI dalam PdP ialah faktor pengetahuan dan kemahiran. Walaupun secara keseluruhan faktor yang mempengaruhi tahap kesediaan mendapat nilai min yang tinggi (min 4.53), guru bahasa Melayu dilihat amat bersedia untuk meningkatkan penggunaan AI dalam PdP secara menyeluruh.
Kata kunci: Kecerdasan Buatan, Kesediaan, Guru Bahasa Melayu, Pengajaran dan Pembelajaran
ABSTRACT: Artificial Intelligence (AI) is one of the trends in education landscape that can be used among teachers to improve the quality and effectiveness of teaching. The use of AI in teaching and learning also presents opportunities to make teaching more adaptive and able to meet the needs of students. Therefore, this study was conducted to investigate the teachers' readiness to implement AI in Malay language teaching. This study also investigate the factors that influence teachers' readiness in implementing AI for the Malay language teaching. This descriptive quantitative study involved 107 Malay language teachers from TS 25 schools in the Gombak districts. In this study, researchers used questionnaire with five Likert scale for the purpose of collecting data. Descriptive and inference statistics were used to analyze the mean, frequency, and percentage. The study result indicate that level of teachers' readiness to implement AI for Malay language is at a high level, with an overall mean score of (M=4.47). Furthermore, the study found that one of the highest influencing factors for teachers' readiness to implement AI is the factor of knowledge and skills, with a mean score of (M=4.68). Even though the factors influencing readiness received a high mean score (M=4.53), Malay language teachers appear to be highly prepared to enhance the use of AI in education.
Keywords: Artificial Intelligence, Readiness, Malay Language Teachers, Teaching and Learning
Full Text:
PDFReferences
Ahmed Mehdaoui. 2024. Unveiling barriers and challenges of AI technology integration in education: Assessing teachers' perceptions, readiness and anticipated resistance. Futurity Education, 4(4): 95-108.
Ain Nur Atika Agus. 2021. Tahap pengetahuan dan kesediaan guru bahasa Melayu dalam melaksanakan pendekatan terbeza dalam pengajaran dan pembelajaran semasa tempoh kawalan perintah kawalan pergerakan. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 11(1): 75-87.
Ayanwale, M.A., Sanusi, I.T., Adelana, O.P., Aruleba, K.D. & Oyelere, S.S. 2022. Teachers' readiness and intention to teach artificial intelligence in schools. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3: 2-11.
Azizi Yahaya, Shahrin Hashim, Jamaludin Ramli, Yusof Boon & Abdul Rahim Hamdan. 2007. Menguasai Penyelidikan dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.
Balakrishnan, B. 2023. Sokongan pentadbir dan faktor kemudahan mempengaruhi penggunaan ICT dalam pengurusan PdP. Malaysian Journal of Social Science and Humanities, 7(1): 121-128.
Budi Sulistiyo Jati, Mutaqin Akbar & Indah Susilawati. 2024. Pemanfaatan teknologi kecerdasan buatan untuk guru kinderstation school. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 8(3): 2223-2230.
Chai, C.S., Lin, P.Y., Jong, M.S.Y., Dai, Y., Thomas, K.F., Qin, J. 2021. Perceptions of behavioral intentions towards learning artificial intelligence in primary school students. Educational Technology & Society, 24(3): 89-101.
Chear, T.S & Muhamad Helmi Norman. 2024. Persepsi guru tentang penggunaan kecerdasan buatan (AI) dalam pengajaran guru di peringkat sekolah menengah. Jurnal Pendidikan BITARA UPSI, 17(2): 150-157.
Chen, L., Chen, P., Lin, Z. 2020. Artificial intelligence in education: A review. IEEE Access Open Journal 8: 75264-75278.
Daniel Arief Hafiz Shamsul Ariffin & Rosnidar Ain. 2023. Potensi kecerdasan buatan dalam proses kreatif puisi Melayu. Advances in Humanities and Contemporary, 4(2): 190-197.
Elisnorazmaliza Ab Hamid, Hartati Binti Maskur & Roshila binti Abdul Mutalib. 2023. The use of ChatGPT applications in learning: Impact on understanding and student enganement in TVET institutions. Malaysian Journal of Information and Communication Technology, 8(2): 78-87.
Iywon, V.P. & Nurfaradilla Mohd Nasri. 2020. Tahap kesediaan dan sokongan bagi pelaksanaan pendekatan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran guru sekolah rendah. International Journal of Education and Pedagogy, 2(4): 489-508.
Kaur, K. 2021. Role of artificial intelligence in education: Peninsula College Central Malaysia. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 10(2): 1006-1016.
Kementerian Pendidikan Malaysia. 2013. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.
Lin, H. 2022. Influences of artificial intelligence in education on teaching effectiveness: The mediating effect of teachers' perceptions of educational technology. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 17(24): 144-156.
Marni Izzati Kamaruddin. 2020. Perbezaan tahap pengetahuan, penggunaan, dan penerimaan guru bahasa Melayu berdasarkan faktor umur dan pengalaman mengajar ketika mengaplikasikan persekitaran pembelajaran maya. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 10(2): 15-28.
Muhammad Izzat Ruslim & Fariza Khalid. 2024. The use of artificial intelligence in differentiated instruction classrooms. International Journal of Academic Research in Business & Social Sciences 14(8): 682-697.
Mohd. Izham Mohd. Hamzah & Noraini Attan. 2007. Tahap kesediaan guru Sains dalam penggunaan teknologi maklumat berasaskan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Jurnal Teknologi 46: 45-60.
Mohd Majid Konting. 2005. Kaedah Penyelidik Pendidikan. Edisi Kelima. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Nor Asiah Razah, Subban. S., Habibah Ab. Jalil & Ismi Arif Ismail. 2022. Pelaksanaan e-pembelajaran dalam persekitaran sosial dan budaya di Sekolah Transformasi (TS25) di Malaysia. Innovative Teaching and Learning Journal, 6(1): 32-51.
Niam, T.K. & Zaimuariffuddin Shukri Nordin. 2024. Pengaruh penggunaan kecerdasan buatan (AI) dalam pengajaran dan pembelajaran terbeza guru bahasa Melayu di Sarawak, Malaysia. Jurnal Dunia Pendidikan, 6(1): 617-625.
Nur Aisyah Kamaluddin & Hazrati Husnin. 2022. Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) dalam pendidikan. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(2): 333-343.
Nur Faraliana Mohd Yusoff & Wan Azni Wan Mohamad. 2024. Aktiviti pemulihan literasi Bahasa Melayu di 10 buah sekolah rendah kebangsaan di Pulau Pinang dan sebuah sekolah menengah di Kedah: Satu kajian kes. E-Prosiding Persidangan Antarabangsa Sains Sosial & Kemanusiaan Kali ke-9 (PASAK9 2024), hal. 524-532.
Nurul Amisya Nabila Jaafar, Nurul Farah Nadiah Maspor, Nurul Balqish Mat Jurit & Zuraida Ibrahim. 2022. Meneroka peribahasa: Aplikasi permainan dan pembelajaran peribahasa Melayu sekolah rendah Tahun 1 hingga Tahun 6. Multidisciplinary Applied and Innovation, 3(2): 120-128.
Noryana Mohd Nor, Corrienna Abdul Talib, Nur Wahidah Abd Hakim, Marliana Ali, Sharifah Osman & Nor Hasniza Ibrahim. 2019. Penggunaan sumber ICT dalam pengajaran Kimia: Cabaran kepada guru masa kini. Innovative Teaching and Learning Journal, 2(2): 82-88.
Normadiah Mohamad & Rafizah Daud. 2023. Faktor penerokaan teknologi kecerdasan buatan dalam kalangan pensyarah Kolej Komuniti. International Journal of Advanced Research in Education and Society, 5(3): 39-49.
Ravendran, D.R., & Md Yusoff Daud. 2019. Faktor-faktor yang mempengaruhi guru matematik sekolah rendah dalam mengintegrasikan penggunaan teknologi dalam PdP. Jurnal Dunia Pendidikan, 1(3): 24-33.
Russell, S.J., Norvig, P. & Davis, E. 2009. Artificial Intelligence: A Modern Approach. United Kingdom: Prentice Hall.
Salbihana Samsudin, Halif Md Saleh & Ahmad Shukri Ahmad. 2024. Persepsi bakal guru terhadap kesan aplikasi Kecerdasan Buatan (AI) dalam pengajaran dan pembelajaran. International Journal of Educational Research on Andragogy and Pedagogy, 2(1): 112-124.
Suzlina Hilwani Baharuddin & Jamaludin Badusah. 2016. Tahap pengetahuan, kemahiran dan sikap guru sekolah menengah terhadap penggunaan Web 2.0 dalam pengajaran Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 6(2): 33-43.
Sulaiman Masri. 2003. Kaedah Penyelidikan dan Panduan Penulisan. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.
Tajularipin Sulaiman, Siti Nurkhuzaimah Hamzah & Suzieleez Syrene. 2017. The relationship between readiness and teachers' competency towards creativity in teaching among trainee teachers. International Journal of Social Sciences and Humanity, 7(8): 555-558.
Tapalova, O. & Zhiyenbayeva, N. 2022. Artificial Intelligence in education: AIEd for personalised learning pathways. Electronic Journal of e-Learning, 20(5): 639-653.
Refbacks
- There are currently no refbacks.