Effective Behaviour Intervention Using Situational Analysis: A Framework for Evidence-based Practice

Sandiao Sebastian

Abstract


Kajian ini telah dijalankan di New Zealand dan melibatkan seorang murid yang mengidap Sindrom Smith-Magenis. Murid ini berumur enam tahun dan menghadiri Tahun Dua di sekolah rendah. Budak perempuan in telah dirujuk untuk perkhidmatan pengurusan tingkah laku kerana pihak sekolah dan ibubapanya gagal menguruskan masalah tingkah lakunya yang ekstrim. Rangkakerja analisis situasi digunakan untuk mengumpul data, membina pelan intervensi secara kolaboratif bagi bekerjasama dengan guru dan pengurusan sekolah untuk melaksanakan program intervensi. Hasil daripada intervensi ini adalah positif kerana banyak daripada tingkah laku yang ekstrim telah berkurang, dan pihak sekolah serta ibubapa budak ini merasa puashati dengan hasil positif ini. Model rangkakerja analisis situasi ini terbukti cekap dan dinamik.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


DISCLAIMER

The editors and publisher of Jurnal Psikologi Malaysia have made every possible effort to verify the accuracy of all information contained in this publication. Any opinions, discussions, views and recommendations expressed in the article are solely those of the authors and are not of Jurnal Psikologi Malaysia, its editors or its publisher. Jurnal Psikologi Malaysia, its editors and its publisher will not be liable for any direct, indirect, consequential, special, exemplary, or other damages arising therefrom.