Students' preferences for lecturers' personalities: A study among University Malaysia Sabah (UMS) students
Abstract
Kertas ini melaporkan dapatan kajian mengenai kecenderungan minat pelajar terhadap personaliti pensyarah. Kajian survei ini melibatkan seramai 235 pelajar Universiti Malaysia Sabah dan menggunakan soal selidik kecenderungan minat terhadap personaliti guru yang dibangunkan oleh Furnham (2003). Alat ukuran ini telah diterjemah ke dalam Bahasa Malaysia dan disesuaikan mengikut konteks lokal. Responden diminta untuk memberi markah berdasarkan ciri-ciri personaliti (30 tret) pensyarah mereka. Hasil kajian mendapatio pelajar cenderung untuk menyukai pensyarah yang mempunyai tret ketelitian, terbuka dan kesetujuaan tinggi tetapi bukan pensyarah yang neurotik. Keputusan juga menunjukkan terdapat perbezaan signifikan antara jantina dalam beberapa domain dan sub-domain personaliti pensyarah. Implikasi penggunaan personaliti dan ujian psikologi dalam merekrut dan memilih guru dan pensyarah dibincangkan
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.
DISCLAIMER
The editors and publisher of Jurnal Psikologi Malaysia have made every possible effort to verify the accuracy of all information contained in this publication. Any opinions, discussions, views and recommendations expressed in the article are solely those of the authors and are not of Jurnal Psikologi Malaysia, its editors or its publisher. Jurnal Psikologi Malaysia, its editors and its publisher will not be liable for any direct, indirect, consequential, special, exemplary, or other damages arising therefrom.