Kajian Empirikal Awal Terhadap Pola Kecenderungan Pemilihan Aliran Pengajian Peringkat Pra- Universiti oleh Pelajar Lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
Keywords:
Pengajian, pra-universiti, sijil pelajaran malaysiaAbstract
Program pengajian sains hayat dan sains fizikal pada asasnya disasarkan kepada kelompok pelajar yang berbeza.
Setiap program mempunyai kelebihan dan perspektif yang tersendiri. Memandangkan program pra-universiti,
asasi dan matrikulasi mengambil masa yang singkat untuk ditamatkan, maka pelajar yang mengikuti program ini
perlu melalui proses kehidupan dan pembelajaran yang begitu ketat dan mencabar sepanjang tempoh pengajian.
Ekoran tersebut, secara dasarnya pelajar harus mempunyai fokus dan ketetapan untuk mengikuti program
pengajian sains hayat ataupun sains fizikal kerana sukatan pelajaran pra-universiti, asasi dan matrikulasi telah
disusun mengikut kursus yang tertentu untuk diikuti di peringkat ijazah pertama nanti. Selain itu, kemasukan
pelajar-pelajar yang mengikuti program pengajian sains hayat dan sains fizikal di institusi terpilih ini adalah
berdasarkan kepada pilihan sendiri dan memenuhi syarat-syarat dan kriteria kemasukan yang telah ditetapkan.
Namun, syarat yang ditentukan itu hanyalah berdasarkan kelayakan akademik tanpa pertimbangan personalti dan
minat. Justeru, kajian ini meninjau faktor-faktor yang mendorong para pelajar aliran sains lepasan SPM dalam
pemilihan aliran pengajian mereka di peringkat pra-universiti, asasi atau matrikulasi. Perbincangan ini melihat
kepada perkaitan yang jelas antara pola kecenderungan pemilihan yang digunakan oleh pelajar menerusi faktor
kehendak diri sendiri, dorongan ibu bapa, pengaruh rakan sebaya, limitasi pilihan, peluang pekerjaan, pilihan
kerjaya, serta latarbelakang kemahiran dan minat.