THE APPROACH USED IN ARABIC LANGUAGE MODULES AND BOOKS FOR THE PUBLIC

Penggunaan Modul dan Buku Bahasa Arab Untuk Orang Awam

  • Suhaila Zailani @ Hj Ahmad, (Corresponding author) Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Nur Afifah Fadzil Universiti Kebangsaan Malaysia.
Keywords: approaches, Arabic Language module, Arabic Language book, the public

Abstract

Various Arabic language modules and books are available in the market. What really differentiate between the modules are their objectives and approaches set by their authors.This study is aimed at surveying the approaches used in the Arabic language modules or books for the public which are abundant in the market, apart from identifying the main factor why the public finds it difficult to learn the language. This study employed a qualitative method using a descriptive analysis on outcomes of previous works. Results show that most modules that are available in the market use the approach of grammar and communication. The grammatical approach was identified as the main factor behind the public’s difficulty in learning the Arabic language.

Author Biographies

Suhaila Zailani @ Hj Ahmad, (Corresponding author), Universiti Kebangsaan Malaysia

Senior Lecturer
Pusat Kajian Bahasa Arab dan Tamadun Islam,
Fakulti Pengajian Islam,
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 Bandar Baru Bangi
Selangor. 
Email: suzail@ukm.edu.my

Nur Afifah Fadzil, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Master Candidate
Pusat Kajian Bahasa Arab dan Tamadun Islam,
Fakulti Pengajian Islam,
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 Bandar Baru Bangi
Selangor.

References

Abdullah Mohamed. 2010. Cara Mudah Mempelajari Bahasa Arab. Selangor: Pustaka Haji Abdul Majid.

Abd Rahman Jamaan. 2014. Panduan Belajar Bahasa Arab http://www.belajarbahasaarab.com/ [18 Ogos 2014].

Ahmad Kilani Mohamed. 2001. Teori Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Menengah Agama di Malaysia. Johor: Universiti Teknologi Malaysia.

Anzaruddin Bin Ahmad. 2004. Bahasa Arab untuk Tujuan Agama: Kajian Terhadap Sikap dan Motivasi Golongan Profesional. Disertasi Master, Fakulti Bahasa dan Linguistik, Universiti Malaya.

Asar Abdul Karim. 2008. Bahasa Arab untuk Semua. Pahang: Universiti Malaysia Pahang

Ashafizrol Ab Hamid. 2014. Bahasa Arab Praktikal. Alor Setar: Alasfiyaa Sdn. Bhd.

Ashafizrol Ab Hamid. 2014. Kata & Frasa Bahasa Arab. Alor Setar: Alasfiyaa Sdn. Bhd.

H. Salimudin A.Rahman. 2007. Tatabahasa Arab untuk Mempelajari Al-Quran. Sinar Baru Algensindo Bandung.

Lazim Bin Omar. 2000. Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Tujuan-Tujuan Khas: Analisis Keperluan Di Malaysia. Disertasi Sarjana, Fakulti Pengajian Islam. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

Mohd Puzhi Bin Usop. 2007. Modul Asas Bahasa Arab Untuk Tujuan Ibadah : Satu Analisis dan Penilaian. Tesis Dr. Falsafah, Fakulti Bahasa dan Linguistik, Universiti Malaya.

Mohd Puzhi Usop & Mohamad Seman. 2010. Bahasa Arab Untuk Ibadah. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara Malaysia.

Mohd Zulhisyam Mustapai & Zairul Mat Zain. 2012. Nahu Mudah. Kuala Lumpur: Telaga Biru Sdn. Bhd.

Noorli Mohd Noor. 2009. Koleksi buku bahasa mudah. http://www.arabmudah.com/ [18 Ogos 2014].

Noorli Mohd Noor. 2010. Perbualan Bahasa Arab Mudah. Kota Bharu: AE Books Enterprise.

Noorli Mohd Noor. 2012. Bahasa Arab Mudah Buku 1-8. Kota Bharu: AE Books Enterprise.

Rosihon Anwar M Ag. 2002. Cara Praktis Belajar dan Memahami Bahasa Al-Quran. Bandung: PT Alma’arif.

Rosni Samah. 2007. Penggunaan internet dalam pengajaran bahasa: kajian terhadap bahasa Arab komunikasi pelancongan http://web.usm.my /education/medc/vol1/9-20penggunaan%20 internet%20dalam % 20pengajaran%20bahasa.pdf [30 Mei 2012].

Sohair Abdel Moneim Sery. 2010. Pengajaran Bahasa Arab Menerusi Al-Quran. Batu Caves: Pustaka Haji Abdul Majid.

Suhaila Zailani@ Hj. Ahmad, Salamiah Ab. Ghani, Ummu Hani Hj. Hashim, Khazri Osman, Zainuddin Ismail, dan Hakim Zainal. 2012. Modul Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Al-Qur’an. Kertas kerja Persidangan Kebangsaan Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab 2012. Anjuran Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Suhaila Zailani@ Hj. Ahmad, Zainuddin Ismail, Salamiah Ab. Ghani, Faizah Jusoh, Ummu Hani Hj. Hashim, Hakim Zainal, dan Khazri Osman. 2013. Bahasa Arab menerusi al-Qur’an. Bangi: Unit Bahasa Arab, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Syed Nasir Omar Assagoff. 2010. Cara Mudah Memahami Perkataan-Perkataan Al-Quran. Selangor: Hijjaz Records Publishing.

Ummu Hani Hj. Hashim, Suhaila Zailani @ Hj. Ahmad, Salamiah Ab. Ghani, Khazri Osman, Zainuddin Ismail dan Hakim Zainal. 2012. Rumusan Kajian Persepsi Orang Awam Terhadap Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Al-Qur’an Di Malaysia. Kertas kerja Persidangan Kebangsaan Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab. 2012. Anjuran Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Wan Rusli Wan Ahmad. t.th. Belajar Bahasa Arab sambil ketawa. http:// wanrusli.net/buku-bask.php [18 Ogos 2014].

Zainuddin Ismail, Ibrahim Yaacob dan Salamiah Ab Ghani. 2010. Asas Bahasa Arab Melalui Al-Qur’an. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

Published
2014-12-30
How to Cite
Zailani @ Hj Ahmad, S., & Fadzil, N. A. (2014). THE APPROACH USED IN ARABIC LANGUAGE MODULES AND BOOKS FOR THE PUBLIC. Al-Hikmah, 6(2), 65-77. Retrieved from https://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/article/view/93
Section
Articles