STRATEGI MODEL PEMBANGUNAN INSAN SEIMBANG PENGAJIAN AGAMA (PISPA) BERDASARKAN TEORI PERUBAHAN SOSIAL IBN KHALDUN DALAM PENGAJIAN AGAMA DI UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA

  • Zaizul Ab. Rahman Jabatan Usuluddin dan Falsafah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.
  • Indriaty Ismail Jabatan Usuluddin dan Falsafah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.
  • Khaidzir Ismail Jabatan Usuluddin dan Falsafah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Abstract

Artikel ini merupakan satu kajian membentuk satu model pembangunan insan seimbang Pengajian Agama (PISPA) berdasarkan Teori Perubahan Sosial Ibn Khaldun dalam Pengajian Agama di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kajian bertujuan menunjukkan faktor-faktor yang berkaitan serta sumbangannya terhadap pembangunan insan seimbang dalam pengajian agama dalam kalangan pelajar-pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor-faktor yang menyumbangkan terhadap pembangunan insan seimbang pengajian agama (PISPA) berdasarkan teori perubahan sosial Ibn Khaldun. Kajian ini juga telah menjanakan ciri-ciri insan seimbang Pengajian Agama berdasarkan teori perubahan sosial Ibn Khaldun yang seharusnya menjadi hasil akhir model kajian.

Kata kunci: Model pembangunan insan seimbang Pengajian Agama, Teori perubahan sosial Ibn Khaldun, Faktor-faktor pembangunan insan seimbang

References

Al Attas, S. M.N. 1980. The Concept of Education in Islam. A Framework for an Islamic Philosophy of Education. Kuala Lumpur: Muslim Youth Movement of Malaysia.

Al Attas, S. M.N. 1989. Islam & Philosophy of Science. Kertas Kerja International Seminar on Islamic Philosophy & Science. Penang, Universiti Sains Malaysia.

Al-Edrus, S. M. D. 1993. Epistemologi Islam Teori Ilmu dalam al-Quran. Cetakan pertama. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Al-Ghazali. 1992. Kitab Uraian Keajaiban Hati. Dlm. Ihya’ Ulumiddin. Terj. Ed. Baru. Jil. 2. Cetakan 2. Singapura: Pustaka Nasional Pte. Ltd.

Ahmad, B. 1989. Reality & Truth in Traditional dan Modern Sciences. International Seminar on Islamic Philosophy and Science. Pulau Pinang, Universiti Sains Malaysia.

Chandra Muzaffar. 1996. Globalisation And Religion: Some Reflection. Dlm. Joseph A. Camilleri. (pnyt). Religion and Culture in Asia Pasific: Violence or E-Haling. Melbourne: Vista Publication.

Che Zarrina Sa’ari. 2001. Penyakit Gelisah (Anxiety/ Al-Hulu’). Dlm. Masyarakat Islam Dan Penyelesaiannya Menurut psiko-Spiritual Islam. (pnyt). Dlm Jurnal Usuluddin. Jil. 14.

Hashim Musa. 2004. Pemerkasaan Tamadun Melayu Malaysia Menghadapi Globalisasi Barat. Kuala Lumpur. Penerbit Universiti Malaya.

Hassan Ahmad. 2006. Memperkasa Bangsa Melalui Kekuatan Dalaman: Ke Arah Kelahiran Melayu Glokal. Kuala Lumpur: Alaf 21 Sdn Bhd.

Husain, S. 1993. Islamic Science: The Making of a Formal Intelectual discipline. The American Journal of Islamic Social Sciences. 10 (3).

Shaari, I. 1995. Pembangunan Sumber Manusia Bumiputera. Kertas kerja Seminar Pendidikan MARA. Kuala Lumpur: Pusat Dagangan Dunia Putra.

Kettani, M. Ali. 1991. Sains dan Teknologi dalam Islam: Sistem Nilai Sandaran. Dlm. Sardar, Ziauddin. Sentuhan Midas. Kuala Lumpur; Dewan Bahasa dan Pustaka.

Hassan, M. Ali. 1988. Pendidikan dan Pembangunan, Satu Perspektif Bersepadu. Kuala Lumpur: Nurin Enterprise.

Hj. Kosmo, M. A. 1998. Pengukuhan Akidah Menerusi Penghayatan Sains dalam al-Quran dalam Kerangka Pembangunan Akhlak Pelajar.

Mahayudin Haji Yahya. 1999. Masyarakat Madani Dalam Kerangka Teori Masyarakat Umran. Dlm Jurnal Pendidikan Islam. Jil. 16.

Md. Nor Othman. 1994. Tabiat Media Generasi Muda Melayu Bandar: Satu kajian Perbandingan Dengan Bukan Melayu. Dlm. Alam Melayu. Jil. 2.

Siddiq Fadhil. 2005. Jatidiri dan Nilai-nilai Budaya dalam Pemikiran Melayu. Dlm. Ahmad Mohamad Said. Pembangunan Watak Bangsa: Pemerkasaan Nilai-nilai Murni Dalam Pendidikan. Kajang: Akademi Kajian Tamadun.

Syed Hussein al-Attas. 2005. Watak Tertawan di Negara Membangun. Dlm. Democracy in Malaysia; Discourse and Practices. Richmond, Surrey: Curzon Press.

Tan Ai Mei. 2002. Malaysian Private Higher Education: Globalisation, Privatisation, Transformation and Marketplaces. London.

Toto Suharto. 2003. Epistemologi Sejarah Kritis Ibn Khaldun. Yogyakarta: Fajar Pustaka Baru.

Wan Mohd Nor Wan Daud. 1990. Budaya Ilmu Sebagai Asas Pembangunan Tamadun. Dlm. Jurnal Pendidikan Islam. 3 (1).

Wan Mohd Nor Wan Daud. 1998. The Educational Philosophy and Practice of Syed Muhammad Naquib al-Attas; An Exposition of The Original Concept of Islamization. Kuala Lumpur: ISTAC.

Wan Mohd Nor Wan Daud. 2001. Pembangunan di Malaysia: Ke Arah Suatu Kefahaman Baru yang Lebih Sempurna. Kuala Umpur: ISTAC.

Zaizul Ab. Rahman, Ahmad Sunawary Long, Faudzi Naim Badaruddin, Jaffary Awang, Mazlan Ibrahim, Indriaty Ismail, Norul Huda Sarnon @ Kusenin, Suzana Mohd Hoesni, Ab. Aziz

Mohd Zain, Fakhrul Adabi Abdu, 2012, The Attributions Of Academic And Co-Curricular Success Of Malay And Chinese Students In Universiti Kebangsaan Malaysia, International

Journal Of Business And Social Science, United State Of America (USA), Vol. 3 No. 2; January 2012, Vol. 3 No. 2; January 2011.

Zaizul Ab. Rahman, Ahmad Sunawary Long, Faudzi Naim Badaruddin, Jaffary Awang, Mazlan Ibrahim, Indriaty Ismail, Norul Huda Sarnon @ Kusenin, Suzana Mohd Hoesni, Ab. Aziz Mohd Zain, Fakhrul Adabi Abdul Kadir, 2012. The Role of Fitrah As An Element in The Personality of A Da’i In Achieving The Identity of A True Da’i, International Journal Of Business And Social Science, United State Of America (USA), Vol. 3 No. 2; January 2012, Vol. 3 No. 2; January 2011.

Zaini Ujang. 1989. Tinjauan Terhadap Pendidikan Bersepadu: Suatu Sorotan Dalam Pengajian Kejuruteraan Alam Sekitar. Dlm. Jurnal Pendidikan Islam. 2 (1).

Zaini Ujang. 1993. Universiti: Mendukung Tradisi Intelektual. Kuala Lumpur: Institut Kajian Dasar.

Published
2014-12-30
How to Cite
Ab. Rahman, Z., Ismail, I., & Ismail, K. (2014). STRATEGI MODEL PEMBANGUNAN INSAN SEIMBANG PENGAJIAN AGAMA (PISPA) BERDASARKAN TEORI PERUBAHAN SOSIAL IBN KHALDUN DALAM PENGAJIAN AGAMA DI UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA. Al-Hikmah, 6(2), 43-52. Retrieved from https://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/article/view/71
Section
Articles