Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Warganegara Asing Berdasarkan Kemahiran Bahasa dan Gred
Abstract
ABSTRAK
Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti strategi pembelajaran bahasa Melayu yang digunakan oleh pelajar warganegara asing berdasarkan kemahiran bahasa dan gred Bahasa Melayu dalam peperiksaan akhir kursus Bahasa Melayu. Responden kajian terdiri daripada 500 orang pelajar warganegara asing yang sedang menuntut di sebuah Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS). Instrumen soal selidik telah digunakan dalam pengumpulan data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa strategi pembelajaran bahasa berdasarkan kemahiran bahasa dan gred banyak mempengaruhi pembelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar warganegara asing. Pelajar warganegara asing yang memperoleh gred Bahasa Melayu yang cemerlang banyak menggunakan strategi pembelajaran bahasa, terutamanya dalam kemahiran bertutur dan membaca Bahasa Melayu. Implikasi kajian ialah kemahiran bahasa yang baik banyak mempengaruhi pencapaian Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar warganegara asing.
Kata kunci: pelajar warganegara asing, strategi pembelajaran bahasa, gred Bahasa Melayu
Â
ABSTRACT
This study was conducted to identify the Malay language learning strategies used by foreign students based on their language skills and grades in the final exam of a Malay language course. The respondents were 500 foreign students studying at a Private Higher Education Institutions (PHEI). A set of questionnaire was used to collect the data. The results showed that language learning strategies based on their language skills and learning grade influenced the learning of Malay language among foreign students. Foreign students who earned excellent grades in the Malay language used more language learning strategies, particularly in speaking and reading skills. The implications of the study are many good language skills affect the achievement of the Malay language among foreign students.
Keywords: foreign students, language learning strategies, Malay language grade