Membeli-Belah Sebagai Tarikan Utama Bandar Sempadan Padang Besar

(Shopping as Main Attraction for Padang Besar Border Town)

  • Khairunnisa Najwa Kamaruddin Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Habibah Ahmad Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
Keywords: membeli-belah, bandar sempadan, tarikan utama, kepuasan, Malaysia-Thailand

Abstract

ABSTRAK

Membeli-belah adalah tarikan pelancong yang membawa pembangunan dan peningkatan ekonomi negara. Sektor ini telah mendapat perhatian baik dari pihak berkepentingan, sektor pemerintah dan swasta. Antara inisiatif adalah pembangunan kompleks membeli-belah dan tempat membeli-belah termasuk zon atau kawasan membeli-belah bebas cukai. Salah satu zon yang popular adalah zon membeli-belah di kawasan sempadan. Walaupun terdapat kajian mengenai tarikan pelancongan sempadan, hanya sedikit kajian mengenai pilihan membeli-belah di kawasan perbatasan. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor yang menentukan pelancong atau pelawat untuk melakukan pelancongan membeli-belah di Padang Besar (Perlis). Hasil kajian ini menunjukkan bahawa membeli-belah adalah daya tarikan utama ke bandar sempadan terutama ketika kepuasan penting bagi pelancong domestik. Dari hasil tinjauan terhadap pembeli pelancongan domestik, prinsip 8 P telah menunjukkan pengaruh yang signifikan dengan produk, tempat dan harga mendominasi faktor tersebut. Sebagai kesimpulan, pelancongan membeli-belah harus dipromosikan sebagai aktiviti yang mesti dilakukan dalam pelancongan sempadan dan pengalaman utamanya adalah membeli-belah.

Kata kunci: membeli-belah, bandar sempadan, tarikan utama, kepuasan, Malaysia-Thailand

 

ABSTRACT

Shopping is a national tourist attraction that brings development and improvement for the country economy.   This sector has been receiving attention from both stakeholders, government and private sectors. Among initiatives are the development of shopping complexes and shopping spots including a duty-free shopping zone or region. One of the popular zones is the shopping zones in border areas. While there are studies on attractions on border tourism, only minimal research on the preferences on shopping at border areas.  This study aims to identify factors that determine the tourists or visitors to undertake shopping tourism in  Padang Besar (Perlis). These findings revealed that shopping was the major attraction to border city especially when satisfaction matters for the domestic tourists. From the survey results on domestic tourism shoppers, 8 P principles have shown significant influences with product, place and prices dominated the factors. As a conclusion, shopping tourism should be promoted as the must-do activities in border tourism and the central experience is shopping.      

Keyword: Shopping, Border Town, main attractions, satisfaction, Malaysia-Thailand

Published
2020-09-30
How to Cite
Kamaruddin, K. N., & Ahmad, H. (2020, September 30). Membeli-Belah Sebagai Tarikan Utama Bandar Sempadan Padang Besar. Jurnal Wacana Sarjana, 4(4), 1-18. Retrieved from http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/346