Buli Siber: Impak Emosi Dalam Kalangan Pelajar UKM

(Cyber Bully: Emotional Impact Among UKM Students)

  • Suriana Che Awang Pusat Kajian Kesejahteraan Manusia dan Masyarakat, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Khadijah Alavi Pusat Kajian Kesejahteraan Manusia dan Masyarakat, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
Keywords: buli, siber, emosi, impak, tingkah laku

Abstract

ABSTRAK

Penggunaan media sosial tanpa budaya civik dalam kalangan pelajar telah menjerumuskan ramai pelajar IPTA dalam kancah buli siber. Buli secara maya boleh dilakukan dalam muatnaik perkataan kejam, gambar dan video mangsa bagi menguggut, menghasut, fitnah, membalas dendam sehingga pemangsa merasakan dirinya hebat dan berkuasa. Durasi pantas semua maklumat boleh disebarluaskan dalam kadar pantas dengan jangkauan seluas dunia. Antara faktor buli siber berlaku dalam awal dewasa ialah cemburu, menanggih perhatian kawan media sosial, kapasiti ‘jaguh” atau gengster dalam media sosial. Kajian terdahulu lebih mefokuskan kepada fenomena buli dalam kalangan remaja, pelajar sekolah dan pengguna media massa. Manakala, amat kurang kajian berkaitan isu buli siber dalam kalangan pelajar UKM. Objektif utama kajian ini ialah meneroka impak buli siber dalam kalangan pelajar UKM. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan pendekatan kualitatif berpandukan kajian kes. Teknik pengumpulan data kajian melalui temubual berstruktur secara bertulis. 6 orang responden telah dipilih bagi kajian ini dengan menggunakan teknik persampelan bertujuan (purposive sampling). Lokasi kajian yang dipilih ialah Universiti Kebangsaan Malaysia. Data temubual berstruktur dianalisis secara tematik dan hasil kajian mendapati terdapat lima kesan utama iaitu masalah emosi, kemurungan, keinginan untuk membunuh diri, kesedihan yang berlebihan, ketakutan dan perasaan marah tidak terkawal yang ditemukan transkrip responden kajian. Implikasi kajian ini diharapkan dapat mencadangkan program intervensi dan advokasi yang sesuai kepada pekerja sosial dalam mengendalikan kes buli siber di Bahagian Kaunseling Siswa, UKM.

Kata kunci: buli, siber, emosi, impak, tingkah laku

 

ABSTRACT

The use of social media without civic culture among students has plagued many IPTA students in cyberbullying. Cyberbullying can be done in the uploading of cruel words, photographs and videos of the victim to hoax, incite, defame, revenge until the predators feel great and powerful. The fastest duration of all information can be disseminated at a fast pace with worldwide reach. Among the factors of cyberbullying occurred in early adulthood are jealousy, discovering social media friends' attention, 'jaguar' capacity or gangster in social media. Previous studies focus more on bullying phenomena among adolescents, school students and mass media users. While there are very few studies on the issue of cyberbullying among UKM students. The main objective of this study is to explore the impact of cyberbullying on UKM students. This study was conducted using a qualitative approach based on a case study. Techniques for collecting research data through structured interviews in writing. 6 respondents were selected for this study using a purposive sampling technique. The location of the study chosen was Universiti Kebangsaan Malaysia. Structured interview data were analyzed in a thematic manner and the findings found that there were five major implications of emotional, depression, suicidal desire, overwhelming sadness, uncertainty and uncontrolled feelings found in transcripts of study informants. Implications of this study are expected to suggest appropriate intervention and advocacy programs to social workers in handling cyberbullying cases at the Student Counseling Division, UKM.

Keywords: bully, cyber, emotional, impact, behaviour

Published
2020-11-30
How to Cite
Che Awang, S., & Alavi, K. (2020, November 30). Buli Siber: Impak Emosi Dalam Kalangan Pelajar UKM. Jurnal Wacana Sarjana, 4(5), 1 - 9. Retrieved from https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/364