Sosiologi Dalam Filem Werewolf Dari Bangladesh (2015) Arahan Mamat Khalid

  • Suraidah Ambok Mangkek
  • Nur Afifah Vanitha Abdullah

Abstract

ABSTRAK

 

Filem Werewolf Dari Bangladesh (2015) arahan Mamat Khalid mengisahkan tentang serangan serigala jadian di negara Bangladesh telah menular ke negara Malaysia. Beliau telah telah mengangkat warga Bangladesh sebagai watak utama dalam file ini. Sehubungan itu, dengan menggunakan pendekatan sosiologi yang dipeloporkan oleh Hippolyte Taine (1828), kajian ini bertujuan menjawab persoalan, apakah kritikan-kritikan sosial yang disampaikan oleh pengarah dalam filem ini dengan mengangkat watak warga Bangladesh sebagai watak utama? Penelitian fundamental digunakan bagi menjawab persoalan tersebut, analisis kandungan dipilih sebagai instrumen kajian utama untuk memperoleh data daripada filem, artikel, jurnal, surat khabar, internet dan kajian lepas. Pemerhatian turut dilakukan terhadap penontonan filem Werewolf Dari Bangladesh (2015). Kertas kerja ini merakamkan dapatan kajian bahawa terdapat banyak aspek kritikan sosial yang diselitkan dalam filem Werewolf Dari Bangladesh (2015) dari sudut isu sosial, ekonomi dan juga politik. Pengarah mengangkat watak warga Bangladesh sebagai watak utama didorong oleh pemerhatian pengarah terhadap kebanjiran pekerja warga asing ke negara Malaysia. Sinikal beliau seperti perspektif masyarakat terhadap pekerja warga asing, percaya terhadap amalan-amalan khurafat, lambakan pekerja warga asing, budaya dalam aktiviti perniagaan, isu pendatang asing tanpa izin (PATI) dan sebagainya adalah sebagai sebuah mesej kepada masyarakat. Seterusnya, aspek-aspek nilai juga turut diselitkan dalam penceritaan filem tersebut agar dijadikan sebagai teladan dan pengajaran agar masyarakat lebih berdaya saing. 

 

Kata Kunci: kritikan filem, filem Melayu, Mamat Khalid, Pendekatan Sosiologi, kritikan sosial.

 

 

ABSTRACT

 

Werewolf From Bangladesh (2015) directed by Mamat Khalid is a screenplay that unfolds a story of a werewolf attack at Bangladesh that had spread to Malaysia. In this film Mamat has portrayed a Bangladesh young man as its main character. This study has applied the sociological approach by Hippolyte Taine (1828) to answer ‘what are the social criticism the director intends in this film by portraying a Bangladesh as its main character? The research design of this study is based on a fundamental research, with content analysis as its main research instrument. Data for this study was obtained from film, article, journal, newspaper, internet and previous studies. Observations were carried out on viewing the Werewolf Bangladesh film (2015). This study proofs that this film portrays many social criticism by the director, especially in the aspects of social, economy and political issues in regard to the existence and increasing number of Bangladesh workforce in Malaysia. Through this film Mamat criticizes the Malay communitys’ perspective on foreign workers, superstitious practices, increasing number of foreign workers, business culture among Malays, and the issues of illegal immigrants (PATI). Aspects on value was also portrayed in this film to serve as an example for the Malay community to be more competitive.

 

Keywords: film criticism, Malay movie, Mamat Khalid, sociological approach, social criticism.

Published
2018-03-30
How to Cite
Mangkek, S. A., & Abdullah, N. A. V. (2018, March 30). Sosiologi Dalam Filem Werewolf Dari Bangladesh (2015) Arahan Mamat Khalid. Jurnal Wacana Sarjana, 2(1). Retrieved from https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/76