Latihan Dalam Perkhidmatan : Pengurusan Bilik Darjah

  • Foziana Jamaludin
  • Mohamed Yusoff Mohd Nor
  • Mohd Izham Mohd Hamzah

Abstract

ABSTRAK

 

Kertas kerja ini mengupas persoalan latihan dalam perkhidmatan yang diperlukan oleh guru-guru iaitu pengurusan bilik darjah. Walaupun kebanyakan guru telah menerima latihan tentang pengurusan bilik darjah ini semasa latihan pra-perkhidmatan, namun didapati ianya tetap menjadi satu keperluan semasa dalam perkhidmatan. Ini kerana pengurusan bilik darjah adalah sesuatu elemen yang paling mencabar dalam dunir perguruan. Malah memerlukan kemahiran yang tinggi untuk melaksanakannya. Pengurusan bilik darjah yang baik akan menyumbang kepada pencapaian pelajar yang cemerlang. Di luar negara seperti Jerman dan Turki telah dilaksanakan latihan dalam perkhidmatan pengurusan bilik darjah ini. Hasil kajian mendapati, hasil pelajar meningkat apabila guru menerima latihan pengurusan bilik darjah semasa dalam perkhidmatan. Begitu juga dengan sikap positif pelajar terhadap pembelajaran. Bagi guru pula didapati terdapat peningkatan dalam kemahiran langkah pencegahan, begitu juga dalam langkah reaktif. Kesimpulannya, latihan perkhidmatan pengurusan bilik darjah perlu diadakan dari masa ke semasa di kalangan guru Malaysia bagi peningkatan kemahiran guru dalam pengurusan bilik darjah yang seterusnya dapat meningkatkan potensi pelajar.

 

Kata kunci : latihan dalam perkhidmatan, pengurusan bilik darjah, guru, pelajar, pengurusan

 

ABSTRACT

 

This paper discusses the issues of in-service training needed by teachers of classroom management. Although most teachers have received training on classroom management during pre-service training, but found it remains a necessity in service. This is because classroom management is an element of the most challenging in the teachers’ world. It requires high skills to implement it. Good classroom management will contribute to the achievement of excellence student. In countries such as Germany and Turkey have carried out classroom management training during in-service . The study found that the students rise when teachers receive classroom management training. It also contribute to a positive students’ attitude towards learning. For teachers, it was found an increase in the skills of preventive measures, as well as reactive measures. In conclusion, the training of classroom management should be held from time to time among Malaysian teachers for improving teachers' skills in classroom management which in turn can increase the potential of students.

 

Kata kunci : in-service training, classroom management, techers, students, management

Published
2018-03-30
How to Cite
Jamaludin, F., Mohd Nor, M. Y., & Mohd Hamzah, M. I. (2018, March 30). Latihan Dalam Perkhidmatan : Pengurusan Bilik Darjah. Jurnal Wacana Sarjana, 2(1). Retrieved from https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/78