Pengaruh Modal Sosial terhadap Pencapaian Pendidikan Kajian Kes di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Bangi

(Influence of Social Capital on Education Achievement Case Study in Bandar Baru Bangi National Secondary School)

  • Muhammad Akmal Haziq Aznam Program Sains Pembangunan, Pusat Kajian Pembangunan, Sosial dan Persekitaran, Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Zurinah Tahir Program Sains Pembangunan, Pusat Kajian Pembangunan, Sosial dan Persekitaran, Universiti Kebangsaan Malaysia
Keywords: Modal sosial, pencapaian, pendidikan, pelajar, tindakan bekerjasama

Abstract

Modal sosial adalah suatu bentuk hubungan antara manusia. Hubungan modal sosial ini ditentukan oleh beberapa indikator seperti norma dan maklumat yang dapat meningkatkan lagi kefungsian individu dalam masyarakat. Selain itu, modal sosial juga sering dilihat sebagai penanda aras untuk kecekapan masyarakat. Hal ini kerana, masyarakat yang mempunyai kesihatan dan berfungsi dengan baik dikatakan masyarakat yang mempunyai modal sosial yang lengkap. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pengaruh dimensi modal sosial dalam pencapaian pendidikan pelajar. Kajian ini dilakukan di satu sekolah menengah harian biasa yang mengambil kira pencapaian pendidikan pelajar di sekolah tersebut iaitu pelajar-pelajar PT3, pelajar-pelajar Tingkatan 4 dan pelajar-pelajar tingkatan 5. Kesimpulannya, dimensi dan bentuk modal sosial mempunyai pengaruh yang tinggi terhadap pencapaian pendidikan pelajar.

ABSTRACT

Social capital is a form of relationship between human beings. This social capital relationship is determined by several indicators such as norms and information that can further enhance individual functionality in society. In addition, social capital is also seen as a benchmark for community efficiency. This is because, people with good health and well-being are said to have a complete social capital. This study aims to identify the dimensions of social capital dimensions in the achievement of student education. This study was conducted in a typical daily secondary school which takes into account the achievement of student education in the school, namely PT3 students, Form 4 students and form 5 students. In conclusion, dimensions and forms of social capital have a significant influence on the achievement of student education.
Keywords: Social capital, achievement, education, students, cooperative action

Published
2019-07-30
How to Cite
Haziq Aznam, M. A., & Tahir, Z. (2019, July 30). Pengaruh Modal Sosial terhadap Pencapaian Pendidikan Kajian Kes di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Bangi. Jurnal Wacana Sarjana, 3(2), 1-9. Retrieved from https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/303