Peranan Syarikat Tradixi Exellent Dalam Kebolehpasaran Produk Pekasam Dalam Industri MakananTradisional

The Role Of Tradixi Exellent Company In The Marketability Of Sour Products In The Traditional Food Industry

  • Nur Syazana Manap
  • Mohd Yuszaidy Mohd Yusoff
Keywords: Industri, makanan, Melayu, pekasam, tradisional

Abstract

Kajian ini mengenai peranan Syarikat Tradixi Excellent dalam industri makanan tradisional. Syarikat ini mengusahakan produk makanan tradisional pekasam secara berskala Industri Kecil dan Sederhana (IKS). Syarikat ini antara syarikat milik bumiputera yang berjaya dalam industri makanan tradisional. Pemasalahan kajian ini mengenai bagaimana syarikat milik bumiputera dapat bersaing dengan syarikat yang besar dalam industri makanan tradisional. Objektif kajian ini adalah untuk menganalisis mengenai peranan yang dimaikan oleh Syarikat Tradixi Excellent dalam kebolehpasaran produk pekasam dalam industri makanan tradisional. Metodologi kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Pendekatan ini terdiri daripada dua kaedah yang bersesuaian dengan kajian iaitu kajian lapangan dan kajian kepustakaan. Kajian lapangan merupakan pengumpulan data bersifat primer dan kajian kepustakaan pula menyokong kajian ini dengan memberi data bersifat sekunder. Kajian lapangan dijalankan menerusi temubual atas talian dan menggunakan Teknik emik dan etik. Manakala, teknik temu bual pula menggunakan temu bual secara separa struktur. Temu bual separa struktur dijalankan terhadap individu yang mempunyai autoriti dalam syarikat. Data yang diperoleh daripada data primer dan sekunder disaring dengan menggunakan Teknik analisis tematik untuk memperolehi data-data yang benar dan betul. Hasil dapatan kajian ini menyatakan kebolehpasaran produk pekasam yang dihasilkan dikeluarkan dan dipasarkan oleh Syarikat Tradixi Excellent. Hasil kajian menjelaskan Syarikat Tradixi Excellent amat berkemampuan kebolehpasaran dalam industri makanan tradisional produk pekasam. Justeru itu, sumbangan syarikat ini dalam dunia industri pemakanan tradisional produk pekasam telah membuktikan syarikat milik bumiputera berjaya kebolehpasaran produk itu.

Kata kunci: industri; makanan; Melayu; pekasam; tradisional

 

ABSTRACT

This study is about the role of Tradixi Excellent Company in the traditional food industry. The company operates traditional pickled food products on a Small and Medium Industry (SMI) scale. This company is one of the successful bumiputera -owned companies in the traditional food industry. The problem of this study is how bumiputera -owned companies can compete with large companies in the traditional food industry. The objective of this study is to analyze the role played by the Tradixi Excellent Company in the marketability of sourdough products in the traditional food industry. The methodology of this study uses a qualitative approach. This approach consists of two methods that are suitable for the study, namely field research and library research. The field study is a primary data collection and the literature review supports this study by providing secondary data. The field study was conducted through observational online interviews and using emic and ethical techniques. Meanwhile, the interview technique uses semi -structured interviews and focus group interviews. Semi -structured interviews were conducted with individuals with authority in the company. Data obtained from primary and secondary data were screened using thematic analysis techniques to obtain true and correct data. The results of this study indicate the marketability of sourdough products produced and marketed by Viral sourdough Company. The results of the study explained that Along Pekasam Viral Company is very capable of marketability in the traditional food industry of pekasam products. Therefore, the company's contribution in the world of the traditional food industry of pickled products has proven that the bumiputera -owned company is successful in the marketability of the product.

Keywords: industry; food; Malay; pekasam; traditional

Published
2022-07-12
How to Cite
Manap, N. S., & Mohd Yusoff, M. Y. (2022, July 12). Peranan Syarikat Tradixi Exellent Dalam Kebolehpasaran Produk Pekasam Dalam Industri MakananTradisional. Jurnal Wacana Sarjana, 6(3), 1-12. Retrieved from https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/480