English Vocabulary Acquisition Among High Proficiency ESL Students From The Perspective Of Involvement Load Hypothesis

Pemerolehan Perbendaharaan Kata Bahasa Inggeris dalam Kalangan Pelajar ESL Berkemahiran Tinggi Dari Perspektif Hipotesis Beban Penglibatan

  • Seah Shu Qing
  • Khazriyati Salehuddin
Keywords: Involvement Load Hypothesis, Vocabulary learning, Involvement Index, Word retention, Task type

Abstract

ABSTRACT

Vocabulary plays a crucial part in verbal exchange and is inevitable in second language acquisition. A variety of hypotheses have been proposed to expound word acquisition; amongst the most significant and effective hypotheses is Laufer and Hulstijn’s Involvement Load Hypothesis. This study investigates the effectiveness of Involvement Load Hypothesis in English vocabulary acquisition among high proficiency ESL students through three different task types (i.e., passage reading, gap-filling, and sentence writing). This study adopts the mixed-method research design. Thirty Bachelor of Arts with Honours (English Language Studies), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) students were randomly assigned to these three groups to complete different tasks. All participants were given an immediate post-test after the task completion, and another spontaneous delayed post-test one week later to measure their English word learning. Qualitative data were obtained through a semi-structured interview with nine students. Results show the following: participants in the sentence writing task group (the highest involvement index: four) showed better word retention than those in gap-filling task (involvement index: two), who, in turn, performed better than participants in the passage reading task (involvement index: zero). This suggests that active involvement in vocabulary tasks ensure the success of vocabulary learning.

Keywords: Involvement Load Hypothesis, Vocabulary learning, Involvement Index, Word retention, Task type

 

ABSTRAK

Perbendaharaan kata memainkan peranan penting dalam pertukaran lisan dan tidak dapat dielakkan dalam pemerolehan bahasa kedua. Pelbagai hipotesis telah dicadangkan untuk menerangkan pemerolehan perkataan; antara hipotesis yang paling ketara dan berkesan ialah Hipotesis Beban Penglibatan Laufer dan Hulstijn. Kajian ini menyiasat keberkesanan Hipotesis Beban Penglibatan dalam pemerolehan kosa kata Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar ESL berkemahiran tinggi melalui tiga jenis tugasan yang berbeza (iaitu, bacaan petikan, pengisian jurang, dan penulisan ayat). Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kaedah campuran. Tiga puluh pelajar Sarjana Muda Sastera dengan Kepujian (Pengajian Bahasa Inggeris), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) telah ditugaskan secara rawak kepada ketiga-tiga kumpulan ini untuk menyelesaikan tugasan yang berbeza. Semua peserta diberi ujian pasca serta-merta selepas tugasan selesai, dan satu lagi ujian pasca tertunda secara spontan seminggu kemudian untuk mengukur pembelajaran perkataan Bahasa Inggeris mereka. Data kualitatif diperoleh melalui temu bual separa berstruktur dengan sembilan orang pelajar. Keputusan menunjukkan perkara berikut: peserta dalam kumpulan tugas menulis ayat (indeks penglibatan tertinggi: empat) menunjukkan pengekalan perkataan yang lebih baik daripada mereka dalam tugas mengisi jurang (indeks penglibatan: dua), yang, seterusnya, berprestasi lebih baik daripada peserta dalam petikan. tugas membaca (indeks penglibatan: sifar). Ini menunjukkan bahawa penglibatan aktif dalam tugas perbendaharaan kata memastikan kejayaan pembelajaran kosa kata.

Kata kunci: Hipotesis Beban Penglibatan, Pembelajaran kosa kata, Indeks Penglibatan, Pengekalan perkataan, Jenis tugasan

 

Published
2022-11-25
How to Cite
Shu Qing, S., & Salehuddin, K. (2022, November 25). English Vocabulary Acquisition Among High Proficiency ESL Students From The Perspective Of Involvement Load Hypothesis. Jurnal Wacana Sarjana, 6(5), 1-13. Retrieved from https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/500