The Different Types of Bilinguals and the Dominant Languages among FSSK UKM Students
Kepelbagaian Jenis Dwibahasa dan Penguasaan Bahasa dalam Kalangan Pelajar FSSK UKM
Abstract
ABSTRAK
Rakyat Malaysia hidup dalam negara yang terdiri daripada pelbagai etnik dan telah mencetus fenomena linguistik yang dikenali sebagai kedwibahasaan. Kedwibahasaan ditakrifkan sebagai individu yang berkebolehan untuk berkomunikasi dalam lebih daripada satu bahasa. Beberapa pengkaji terdahulu berpendapat bahawa adalah nustahil bagi individu dwibahasa untuk mahir dalam kedua-dua bahasa; mereka berkemungkinan menguasai satu bahasa lebih daripada bahasa yang satu lagi. Beberapa kajian yang lain pula menyatakan bahawa individu dwibahasa ini seharusnya sama-sama mahir dan cekap dalam kedua-dua bahasa. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kepelbagaian jenis dwibahasa dan penguasaan bahasa individu. Kajian kuantitatif ini dijalankan keatas 200 orang pelajar prasiswazah Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan (FSSK) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang mempunyai kebolehan berbahasa dalam sekurang-kurangnya dua bahasa. Responden dikehendaki menjawab satu soal selidik yang terdiri daripada 29 soalan yang merangkumi aspek bahasa pertama, kemahiran Bahasa dan penguasaan bahasa. Dapatan kajian menemukan terdapat beberapa jenis dwibahasa dalam kalangan 200 pelajar FSSK UKM - Simultaneous Early Malay-English bilinguals, Sequential Early Malay-English bilinguals, Late Malay-English bilinguals, Passive Bilinguals, Equilinguals, dan Dominant Bilinguals.
Kata Kunci: Kedwibahasaan, Dwibahasa, Penguasaan Bahasa, Bahasa Pertama, Biliterasi
ABSTRACT
Malaysians live in a multiethnic country and this has led to a linguistic phenomenon known as bilingualism. Bilinguals are individuals who can communicate in more than a language. Many past studies argue that it is uncommon for a bilingual to become proficient in both of the languages as he/she may have a dominant language. On the other hand, some researchers suggest that bilinguals should be equally proficient and competent in both languages. Hence, this study aims to investigate the different types of bilinguals and their dominant languages based on language proficiency. A quantitative study was conducted on 200 Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) undergraduate students of Faculty of Social Sciences and Humanities (FSSK) who possess the ability to speak at least two languages. Respondents were required to answer a 29-item questionnaire which covers the aspects of first language, language proficiency, and language dominance. The research findings show that there are a few types of bilinguals among 200 FSSK UKM undergraduate students - Simultaneous Early Malay-English bilinguals, Sequential Early Malay-English bilinguals, Late Malay-English bilinguals, Passive Bilinguals, Equilinguals, and Dominant Bilinguals. The respondents are dominant bilinguals based on the proficiencies.
Keywords: Bilingualism, Bilingual, Language Dominance, First Language, Bi-Literacy