SENARIO PENDIDIKAN ISLAM DAN HALA TUJUNYA DALAM SISTEM PENDIDIKAN MALAYSIA

  • Zainab Ismail Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Wan Ibrahim Wan Ahmad Universiti Utara Malaysia
  • Salasiah Hanin Hamjah Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Rosmawati Mohamad Rasit Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Hasanah Abd. Khafidz Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Muhamad Faisal Ashaari Universiti Kebangsaan Malaysia
Keywords: Pendidikan Islam, Hala tuju, Sistem Pendidikan Malaysia, Sekolah agama, Masyarakat pelbagai budaya

Abstract

Peningkatan permintaan masyarakat Muslim untuk menempatkan anak mereka di sekolah agama telah menyebabkan Kementerian Pendidikan Malaysia memperkenalkan program pendaftaran Sekolah Agama Negeri (SAN) dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) serta mewujudkan Kelas Aliran Agama (KAA) di sekolah menengah kebangsaan. Masyarakat Muslim menyakini Pendidikan Islam mempunyai keupayaan untuk membangun anak-anak secara menyeluruh, merangkumi dimensi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Bagaimanapun, hingga kini, setiap sekolah dikehendaki melaporkan bilangan pelajar yang terlibat dalam kes salah laku yang merangkumi kes ringan seperti kelewatan hadir ke sekolah hingga kes serius seperti jenayah.  Oleh itu, makalah ini merupakan kajian konsep yang bertujuan untuk mengkaji hala tuju Pendidikan Islam dalam sistem pendidikan Malaysia. Kajian ini meninjau literatur berkaitan sejarah Pendidikan Islam dalam sistem pendidikan Malaysia dan hala tujunya dalam tempoh 2013-2025. Data yang diperoleh dalam kajian ini dianalisis menggunakan pendekatan tematik. Hasil kajian menunjukkan hala tuju Pendidikan Islam dalam sistem pendidikan Malaysia adalah untuk membangunkan generasi yang berpegang kuat nilai-nilai dan kepercayaan agama walaupun mereka berada dalam masyarakat pelbagai budaya. Untuk mencapai hala tuju Pendidikan Islam, guru-guru dan ibu bapa perlu memainkan peranan utama sebagai pendidik di sekolah dan di rumah.

 

Author Biographies

Zainab Ismail, Universiti Kebangsaan Malaysia

Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti
Fakulti Pengajian Islam
Universiti Kebangsaan Malaysia

Salasiah Hanin Hamjah, Universiti Kebangsaan Malaysia

Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti
Fakulti Pengajian Islam
Universiti Kebangsaan Malaysia

Rosmawati Mohamad Rasit, Universiti Kebangsaan Malaysia

Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti
Fakulti Pengajian Islam
Universiti Kebangsaan Malaysia

Hasanah Abd. Khafidz, Universiti Kebangsaan Malaysia

Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti
Fakulti Pengajian Islam
Universiti Kebangsaan Malaysia

Muhamad Faisal Ashaari, Universiti Kebangsaan Malaysia

Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti
Fakulti Pengajian Islam
Universiti Kebangsaan Malaysia

References

Ab. Halim Tamuri, Muhammad Faiz Ismail & Kamarul Azmi Jasmi. 2012. Komponen asas untuk latihan GPI. Jurnal al-Thaqafah, 2 (2), 53-63.

Abd al-Qadir Ahmad, Muhammad. 1980. Turuq taclim al-tarbiyyat al-Islamiyyat. Cetakan Pertama. Qahirat: Maktabat al-Nahdat al-Misriyat.

Abdul Rahman Aroff & Zakaria Kasa. 1987. Falsafah dan konsep pendidikan. Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.

al-Abrashi, Muhammad cAthiyyah. 1969. al-Tarbiyyat al-Islamiyyat wa falasafatuha. t.tp.: cIsa al-Babi al-Halabi wa Shirkahu.

Ahmad Mohamad Said. 2012. Memanusiakan pendidikan, memanusiakan kehidupan. Jurnal Pendidikan Islam, 15 (Jun-Dis), 5-19.

Alliger, G. M., & Janak, E. A. 1989. Kirkpatrick’s levels of training criteria: Thirty years later. Personnel Psychology, 42: 331–342.

Anis Qurratu ‘Aini Jamaluddin. 2013. Pendekatan Pendidikan Islam dalam membanteras gejala ponteng sekolah pelajar Melayu di Putrajaya. Tesis Sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.

Badawi Tabanat. t.th. Ihya’ culum al-din li al-Imam al-Ghazali. Jilid 1. Qahirat: Dar Ihya’ al-Kutub al-cArabiyyat cIsa al-Babi al-Halabi wa Shirkahu.

al-Faruqi, Isma‘il Raji. 1982. Islamization of knowledge: General-principles and workplan. t.tp.: International Institute of Islamic Thoughts.

Ibn Khaldun, cAbd Rahman. 1960. Muqaddimah Ibn Khaldun. (pnys.). Radwan Ibrahim. Qahirat. Dar Ihya’ al-Kutub al-cArabiyyat.

Imam Suprayogo. 2014. Pendekatan baru dalam Pendidikan Islam dan membangun kembali paradigma Pendidikan Islam sebagai jawaban terhadap tantangan global. International Seminar Proceeding Malang, April 13, 2014 - the Development of Islamic Studies in Indonesia and Malaysia, hlm. 1-4.

Ismail Ibrahim. 2018. Pendidikan Islam Malaysia baharu. Utusan Online, 24 Ogos http://www.utusan.com.my/rencana/utama/pendidikan-islam-malaysia-baharu. [25 Feb 2019].

Kementerian Pendidikan Malaysia. t.th. Dokumen standard Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) Pendidikan Islam Tahun 6. Bahagian Pembangunan Kurikulum. https://www.moe.gov.my/menumedia/media-cetak/penerbitan/dskp-kssr/1265-dskp-kssr-pendidikan-islam-tahin-6/file.[5 November 2019].

Kementerian Pendidikan Malaysia. 1988. Sukatan Pelajaran Sekolah Menengah Pendidikan Islam. Selangor: Pusat Perkembangan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia.

Khurshid Ahmad. 1962. Principles of Islamic Education. Lahore: Islamic Publications Ltd.

Mohd. Kamal Hassan. 1981. Konsep Pendidikan Islam. Dlm. Pendidikan koleksi dakwah. Kuala Lumpur: Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia.

Mohd. Kamal Hassan. 1988. Pendidikan Islam di sekolah: Praktikal dan ideal. Dlm. Zambry Abd. Kadir (pnyt.). Pendidikan dan Pembangunan: Satu Perspektif Bersepadu. Kuala Lumpur: Nurin Enterprise.

Mohd. Nasir Omar. 2005. Akhlak dan kaunseling Islam. Kuala Lumpur: Utusan Publication.

Munir Mursa, Muhammad. 1977. al-Tarbiyyat al-Islamiyyat usuluha wa tatawwaruha fi al-bilad al-cArabiyyat. Qahirat: cAlam al-Kutub.

Nahlawi, ‘Abd al-Rahman. 1965. Usus al-tarbiyyat al-Islamiyyat wa turuq tadrisiha. Demasyq: Dar al-Nahdat al-cArabiyyat.

Naquib al-Attas, Syed Muhammad. 1979. Aims and objectives of Islamic Education. Jeddah: King Abdul Aziz University.

Naquib al-Attas, Syed Muhammad. 1980. The Concept of education in Islam. Kuala Lumpur: Muslim Youth Movement of Malaysia (ABIM).

Naquib al-Attas, Syed Muhammad. 1984. Islam dalam sejarah dan kebudayaan Melayu. Kuala Lumpur: Universiti Kebangsaan Malaysia.

Nik Abdul Aziz Hj. Nik Hassan. 1977. Tariq Shah Waliullah al-Dihlavi di Jajahan Kota Bharu 1934-1950. Tesis Sarjana Jabatan Sejarah, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Norhalimaton Sa’adiah Ayub. 2011. Stress guru Pendidikan Islam dan hubungannya dengan prestasi pelajar dalam mata pelajaran Pendidikan Islam Sekolah Menengah Daerah Klang Selangor. Tesis Sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.

al-Qardawi, Yusuf. 1980. Pendidikan Islam dan Madrasah Hassan al-Banna. Terj. Bustami, H., Gani, A. & Zainal Abidin Ahmad. Jakarta: Bulan Bintang.

Rosidah Jemain, Zainab Ismail & Salasiah Hanin Hamjah. 2016. Cabaran dakwah dalam kalangan guru novis Pendidikan Islam bagi meningkatkan kecerdasan rohani murid. Jurnal Pendidikan Islam, 19 (Jun-Dis): 53-66.

Rosidah Jemain. 2017. Aplikasi dakwah guru novis Pendidikan Islam dalam meningkatkan kecerdasan rohani murid. Tesis Dr. Falsafah. Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

al-Shaibani, Umar Muhammad al-Tumi. 1975. Falsafat al-tarbiyyat al-Islamiyyat. Turabulus: al-Shirkat al-cAmmat li al-Nashri wa al-Tawzic wa al-cilan.

Syed Sajjad Hussain & Syed Ali Ashraf. 1979. Crisis in Muslim education. Jeddah: Holder and Stoughton. Zaharah Hussin. 2005. Mendidik generasi berakhlak mulia: Fokus peranan Guru Pendidikan Islam. https://www.researchgate.net/ publication/242202737. [25 Februari 2019].

Zainab Ismail. 1990. Sejarah sistem pendidikan Islam di Malaysia: Suatu analisa menurut perspektif Islam. Tesis Sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.

Zainab Ismail. 2015. Pemerkasaan paradigma Pengajian Islam dalam arus globalisasi. Prosiding Kolokium Antarabangsa Jejak Warisan Ilmu Islam (JEWARIS 2015) Malaysia-Brunei, hlm. 336-344.

Zainab Ismail. 2019. Dakwah dan metodologi kontemporari dalam pendidikan. Ucaptama Bicara Dakwah, Prosiding Seminar Nasional Dakwah dan Syiar Islam (SENADA), hlm. 190-196.

Zainab Ismail & Wan Ibrahim Wan Ahmad. 2018. Konsep rahmah li al-calamin dan aplikasinya dalam kaunseling pelbagai budaya. Dlm. Zulkefli Aini, Mohamad Zulkifli Abdul Ghani & Zainab Ismail (pnyt.). Rahmah li al-calamain – Dakwah dalam masyarakat majmuk di Malaysia. hlm. 119-130. Bangi: Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Zakaria Stapa, Noranizah Yusuf & Abdul Fatah Shaharudin. 2012. Pendidikan menurut al-Quran dan Sunnah serta peranannya dalam memperkasakan tamadun ummah. Jurnal Hadhari Special Edition: 7-22.

Zalmiza Zakariya. 2004. Penerimaan dan penghayatan pelajar terhadap mata pelajaran Pendidikan Islam di Sekolah-Sekolah Menengah Alor Setar, Kedah. Tesis Sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.

Published
2019-12-31
How to Cite
Ismail, Z., Wan Ahmad, W. I., Hamjah, S. H., Mohamad Rasit, R., Abd. Khafidz, H., & Ashaari, M. F. (2019). SENARIO PENDIDIKAN ISLAM DAN HALA TUJUNYA DALAM SISTEM PENDIDIKAN MALAYSIA. Al-Hikmah, 11(2), 37-53. Retrieved from https://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/article/view/382

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>