Tahap Kefahaman dan Penerimaan Pelajar Tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia Terhadap Kontrak Pembelajaran

Authors

  • Jumali Hj. Selamat
  • Khaidzir Hj Ismail
  • Kadaruddin Aiyub
  • Kadir Arifin
  • Lukman@Zawawi Mohamad
  • Roslee Rajikan
  • Azahan Awang
  • Mohd Helmi Abd Rahim
  • Farhana Abdullah
  • Nur Ain Kamal

Abstract

ABSTRAK

 

Kefahaman individu boleh terbina melalui maklumat yang diperolehi, kualiti maklumat dan cara maklumat disampaikan. Sehubungan itu, kertas ini bertujuan mengenal pasti tahap kefahaman pelajar UKM terhadap pelaksanaan kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran. Seramai 1013 responden terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian menunjukkan tahap kefahaman responden adalah sederhana dengan nilai min antara 3.29 hingga 3.48 terhadap empat elemen utama iaitu konsep kontrak pembelajaran, tujuan dilaksanakan, cara pelaksanaan dan mekanisme permohonan. Tahap pengetahuan responden pula, ianya berada pada tahap yang sangat baik dengan min antara 1.61 hingga 1.81. Sementara itu, tahap penerimaan pelajar menunjukkan 35.4 peratus yang bersetuju walaupun pelbagai maklumat disediakan untuk memberi penerangan. Oleh itu, sebahagian daripada cadangan yang boleh dilaksanakan untuk meningkatkan tahap penerimaan pelajar ialah mengadakan taklimat berterusan, hari bersama pelanggan, penggunaan sistem dan melantik felo daripada fakulti dan kolej.

Kata kunci: kokurikulum, mahasiswa, kontrak pembelajaran, kolej kediaman

 

ABSTRACT

 

Individual understanding can be built through the information obtained, the quality of information and the way information is presented. Consequently, this paper aims to identify the level of the UKM students’ understanding to the implementation of credited co-curriculum programmes based on learning contracts. A total of 1013 respondents participated in this study. Results showed that respondents’ level of understanding is moderate with a mean of 3.29 to 3.48 on the four main elements of the concept of learning contracts, implemented purposes, method of implementation and application mechanism. The level of knowledge the respondents, it was at a very good level with a mean of 1.61 to 1.81. Meanwhile, the level of acceptance showed 35.4 percent of students who agree although a variety of information available to provide information. Therefore, some of the recommendations could be implemented to improve students’ acceptance is ongoing briefing, day with clients, the use of the system and appoints faculty and college fellows.

Keywords: co-curriculum, university students, learning contracts, residential colleges

Downloads

How to Cite

Hj. Selamat, J., Hj Ismail, K., Aiyub, K., Arifin, K., Mohamad, L., Rajikan, R., Awang, A., Abd Rahim, M. H., Abdullah, F., & Kamal, N. A. (2013). Tahap Kefahaman dan Penerimaan Pelajar Tahun 2 Universiti Kebangsaan Malaysia Terhadap Kontrak Pembelajaran. Jurnal Personalia Pelajar, (15). Retrieved from https://spaj.ukm.my/personalia/index.php/personalia/article/view/35

Issue

Section

Full Research Article

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>